ČEZ: Energetici jsou na zimní období připraveni

31.12.2015 10:20 | Zprávy

Poruchové čety Skupiny ČEZ čekají v následujících dnech a měsících nástrahy zimního období, které sebou mnohdy nesou zvýšený počet poruch a následných výjezdů.

ČEZ: Energetici jsou na zimní období připraveni
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Těch už letos jednotlivé čety v středočeském regionu absolvovaly více než čtrnáct tisíc, což je ale s ohledem na příznivé klimatické podmínky o dva tisíce méně než za stejné období loňského roku. Na první zimní prověrku se všichni pracovníci poruchové služby pečlivě připravují a dokončují preventivní údržbu zařízení.
ČEZ - opravy poruchV terénu se energetici neobejdou bez těžké techniky, jako jsou terénní vozidla a hlavně montážní plošiny. K dobře a rychleji odvedené práci by měly přispět investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky. V průběhu roku dochází k plánovaným obměnám vozového parku, kdy za dosluhující vozidla jsou nasazována terénní vozidla VW Amarok, která se v členitém horském terénu osvědčila.

„Elektromontéry jsme v letošním roce dovybavili novými pracovními pomůckami pro práce pod napětím, měřicími přístroji na měření uzemnění, rezistivity půdy a impedance ochranné smyčky. Obměna osobních ochranných prostředků probíhá kontinuálně v průběhu celého roku,“ vysvětluje Roman Šinágl, vedoucí odboru Sítě Střed z ČEZ Distribuční služby. „Stále ve větší míře používáme metodu práce pod napětím, jak na hladině nízkého napětí tak i hladině vysokého napětí, čímž se snižují časy nutné pro odstávky zařízení. Pro práce na vedeních velmi vysokého napětí jsme zakoupili benzínové navijáky určené pro zvedání těžkých dílů při opravách ve výškách na stožárech,“ doplňuje Roman Šinágl.

V práci pomáhají motorové pily, elektrocentrály, ale i termokamery

Pracovníci poruchových čet ke své práci používají zkratovací soupravy FAMECA určené pro zajištění pracoviště na vedení vysokého napětí bez použití montážní plošiny, dále motorové pily, trasovací soupravy, které pomáhají přesněji zaměřit kabely, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, také sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy. V každém služebním vozidle jsou dielektrické rukavice a další vybavení, které zvyšuje bezpečnost a ochranu zdraví při pracích pod napětím, montéři dále používají nehořlavé montérky i pracovní obuv s membránou Gore-tex.

Denně je v regionu střed v terénu na 180 výkonných pracovníků Skupiny ČEZ a v mimopracovní době drží pohotovost 45 elektromontérů a 5 techniků na svěřených oblastech. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem.

Námrazu energetici sklepávají tyčemi

V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty problémy nezpůsobí, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi, popřípadě dispečink „pustí“ více elektřiny přes vedení, kde se námraza tvoří. Dojde pak k přirozenému odtávání.

Do terénu s těžkou technikou, ale i pěšky

V případě kalamitní situace mají poruchové čety Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla jsou vybavena řetězy, navijáky a dalším příslušenstvím pro pohyb v těžko přístupných místech. Někdy však složitý terén nedovolí použití vozidla a tak se montéři na místo poruchy musí dostat pěšky.

V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink ČEZ Distribuce. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, a elektronický systém řízení osádek, do kterého jsou začleněni všichni elektromontéři, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

Když padá strom do vedení

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. ČEZ Distribuce každoročně provádí v ochranném pásmu vedení průklesty v řádech milionů korun. Mnohdy však dochází k pádům i vyšších stromů, které stojí mimo ochranné pásmo. Případné rozšíření tohoto pásma naráží na absolutní nesouhlas ekologických organizací.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Michal Zuna byl položen dotaz

Jaká je podle vás pravděpodobnost, že na nás Rusko zaútočí?

Tvrdíte, že je třeba si ho držet co nejdál od těla, to nerozporuji, na druhou stranu, myslíte, že má Ukrajina šanci ho vojensky porazit i se vší pomocí od jiných států, včetně nás? Protože zatím to tak nevypadá a je mi tak Ukrajiny i líto. Myslím, že vyhasí strašně moc životů a ,,zbytečně", že tato ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha zahájí vypouštění plavebního kanálu Troja

10:17 MHMP: Praha zahájí vypouštění plavebního kanálu Troja

Stavba Definitivního uzávěru plavebního kanálu Troja vstoupila do své druhé fáze, při které je nutné…