ČEZ: Jak se bránit proti nekalým praktikám při prodeji energií

12.07.2018 14:58 | Zprávy

Zavádějící nebo přímo lživé informace, neexistující slevy, smlouvy a dárky „zdarma“ a ve skutečnosti s vysokými pokutami, nátlak a spěch. Některé praktiky nekalých obchodníků, se kterými se často setkávají zákazníci nejen ČEZ, ale i dalších seriózních obchodníků.

ČEZ: Jak se bránit proti nekalým praktikám při prodeji energií
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Nejčastěji při podomním prodeji. ČEZ proto spustil zvláštní microsite, která našim zákazníkům radí, jak při setkání s nekalými prodejci postupovat. Stránka obsahuje i kontaktní formulář na naše odborníky, kteří lidem v takových případech poradí.

K zákaznici přicházejí údajní zaměstnanci ČEZ. Prý jsou pověřeni zkontrolovat smlouvy. Prokazují se falešnými průkazkami s ofocenými logy ČEZ, pravděpodobně z nějaké faktury. Zákaznice smlouvy ukázat nechce a volá na naši zákaznickou linku, kde se teprve dozvídá, že ČEZ podomní prodej neprovozuje. Obchodníci, kteří jsou ve skutečnosti pracovníci jiného prodejce, na ni křičí a odcházejí. Konkrétní případ z Ostravy z konce dubna. Jeden z desítek obdobných, které nám zákazníci každý měsíc hlásí.
„Nekalé praktiky při prodeji energií existují dlouho, ale v posledních měsících roste počet domácností, které se s nimi setkávají. Denně nás naši zákazníci na tyto praktiky upozorňují,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec. „Pokud lidé nátlaku podlehnou, je pak náprava často obtížná, ale stále možná. Občanský zákoník dává zákazníkovi v tomto ohledu velké pravomoci. Je ale třeba jednat rychle a nečekat, že se problém vyřeší sám.“

Jasný návod, jak v těchto případech postupovat, se nachází na nových stránkách www.cez.cz/nedejtese. Zákazníci se nejen dozvědí, na které úřady a instituce se mohou obracet, pokud se s nekalými praktikami setkají, ale nabízí i seznam typických rysů, podle kterých lze poznat, že na nekalého prodejce narazili. Tím nejtypičtějším je snaha zákazníka přimět co nejrychleji k podpisu smlouvy, aniž by si ji měli čas pořádně přečíst. Řádný obchodník, jehož nabídka je skutečně výhodná, totiž nechá zákazníkovi dostatek času na její prostudování. 

„Lidé někdy slyší: nabídka platí jen dnes, pokud nepodepíšete teď, bude zítra pozdě. To je vždycky podezřelé. My naopak v takových případech radíme, aby si zákazník vždy vše pořádně rozmyslel, klidně i několik dní a poradil se třeba i s příbuznými nebo známými. Nekalí prodejci se často soustředí na seniory, kteří v některých případech nejsou ani schopni rozluštit různé skryté podmínky napsané ve smlouvách malým písmem,“ vysvětluje Michal Kovařík, ředitel pro prodej a obsluhu společnosti ČEZ Prodej.

Oblíbené záminky ke kontaktu se zákazníky:
smyšlená výměna elektroměru,
vrácení přeplatku,
kontrola údajů,
ukončení produktové řady,
poskytnutí slevy.

Objevuje se také mnoho případů, kdy zákazníci některému z dodavatelů nevědomky podepíšou plnou moc a ten za ně bez jejich vědomí poté uzavírá smlouvy. Dochází i k tomu, že dodavatelé využívají tuto plnou moc několik let poté, co ji zákazník podepsal.

Nejčastěji dochází k nekalým praktikám při podomním prodeji. Někteří prodejci navíc ve svých nabídkách uvádějí koncové ceny bez DPH nebo cenu bez distribuce a dalších poplatků, čímž je uměle snižují. Častým trikem je „dárek“ k podpisu smlouvy, například ve formě úsporných žárovek. Když se zákazník následně rozhodne v rámci svého zákonného práva smlouvu zrušit, je mu za žárovky naúčtován nesmyslně vysoký poplatek v řádu tisíců korun. Další lstí neseriózních prodejců je to, že zákazníkům nabízejí produkt, který vypadá výhodně, skutečná smlouva podepsaná spotřebitelem je ale na zcela jiný – a výrazně dražší – produkt.

Odborníci ČEZ jsou schopni poradit zákazníkům, kteří nekalým praktikám podlehli. Stačí zavolat na zákaznickou linku 800 810 820, která je zdarma. Je možné využít i kontaktního formuláře na stránce  www.cez.cz/nedejtese. 

Před nekalými obchodními praktikami některých prodejců energií varují rovněž Ministerstvo průmyslu a obchodu, Česká obchodní inspekce  a Energetický regulační úřad.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Marek Novák, MBA byl položen dotaz

Dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky

V tom s vámi naprosto souhlasím. Můžete mi ale teda vysvětlit, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. PS: Kritizujete Kupku, ale objektivně nemyslíte, že je to jeden z mála ministrů, co rozumí tomu, co dělá ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo obrany: Stovka stromků od Vojenských lesů a statků udělá radost dětem i starým lidem

19:15 Ministerstvo obrany: Stovka stromků od Vojenských lesů a statků udělá radost dětem i starým lidem

Borovice a smrk, symboly vánočních svátků. Malé i velké, úzké i široké, někdy dokonale symetrické a …