Pokud má železniční doprava převzít roli efektivního a k životnímu prostředí šetrného módu dopravy a splnit požadavky definované v Bílé knize o dopravě do roku 2050, vydané Evropskou komisí v březnu 2011, bude muset ve všech svých odvětvích používat pokroková technologická řešení a postupy. Předpokládá se transformace celého odvětví železniční dopravy tak, aby se železniční doprava stala atraktivnější a aby se do roku 2050 podařilo velmi výrazně zvýšit její podíl na trhu osobní i nákladní dopravy na střední vzdálenosti. K tomu bude třeba v osobní dopravě zajistit modernizaci stávajících železničních tratí a výstavbu nových tratí pro tzv. rychlá spojení, bez nichž nebude železniční doprava schopna konkurovat automobilové dopravě.
ČKAIT plně podporuje současné návrhy Ministerstva dopravy České republiky (MD ČR) a Správy železniční dopravní cesty, s. o. (SŽDC, s. o.) směřující k systematické přípravě výstavby nových železničních tratí na našem území pro vyšší rychlosti jízdy osobních vlaků od 200 do 300 (příp. 350) km/hod. Tato nová generace železniční dopravy se buduje ve většině západních zemí Evropy a naše země měla již před desítkami let nejen jednat o zapojení nové vysokorychlostní sítě tratí na našem území do tohoto systému, ale připravit varianty tras, projednat je v území a zpracovávat studie a návrhy. Ztratili jsme drahocenné roky zejména s ohledem na složitost projednávání každé trasy. Odborníci z řad ČKAIT sledují dění v této oblasti dopravy a jsou připraveni pomoci. Mají zkušenosti, které mnozí získali v zahraničí při přípravě a budování nových vysokorychlostních železničních tratí. Jsou schopni přispět odbornými radami, posudky a přímým zpracováním částí týkajících se norem, vzorových listů a také změn v zákonech. Naši odborníci mohou řešit zapojení nových železničních tratí do železničních uzlů, které budou součástí systému rychlých spojení na našem území. Rovněž můžeme přispět při návrzích vedení tras územím a zejména jejich projednání, což bude nejnáročnější a časově nejdelší část přípravy.
Důležitým prvkem celé přípravy je však informační podpora směrem k veřejnosti, a to zejména se zdůrazněním potřeby připojit se k síti rychlých spojení v Evropě a také následného zlepšení kultury cestování i na přípojných tratích a stanicích. Proto ČKAIT myšlenku podporuje a propaguje.
Jedním z příspěvků ČKAIT společně s ČSSI k podpoře přípravy a projednání systému rychlých železničních tratí na našem území byla organizace Inženýrského dne ČKAIT a ČSSI 2018 dne 25. dubna 2018 v rámci doprovodných programů Stavebních veletrhů v Brně. Příspěvky na toto téma byly předneseny odborníky MD ČR, SŽDC, s. o., VUT Brno a také pro porovnání odborníkem z Německa o systému německých drah. Protože město Brno bude jedním z uzlových bodů nového systému rychlých železničních spojení a v současné době se projednávají výsledky porovnání variant řešení jeho přestavby, je také jedna přednáška věnována tomuto problému.
Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva pro místní rozvoj ČR - ministryně Klára Dostálová; Ministerstva dopravy ČR – ministr Dan Ťok; hejtmana Jihomoravského kraje – Bohumil Šimek.
Pořadatelem konference byly: Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT), Český svaz stavebních inženýrů (ČSSI) a Veletrhy Brno, a.s. (BVV).
Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) sdružuje jako řádné členy autorizované inženýry a autorizované techniky. Do působnosti Komory náleží zejména péče o stavební kulturu a utváření prostředí; udělování autorizace; vedení veřejně přístupné databáze autorizovaných osob; vydávání vnitřních řádů Komory, standardů výkonů a dokumentace; informační podpora výkonu činnosti a organizace dalšího vzdělávání autorizovaných osob; posuzování návrhů obecně závazných předpisů pro oblast výstavby; spolupráce s vypisovateli soutěží a výběrových řízení, vedení disciplinárních řízení. ČKAIT spolupracuje s jinými nevládními organizacemi působícími ve stavebnictví, se stavebními fakultami vysokých škol v ČR a s dalšími odbornými institucemi. Je členem Evropské rady stavebních inženýrů a Evropské rady inženýrských komor. Spolupracuje s inženýrskými komorami v řadě zemí světa, zejména se slovenskou, polskou a maďarskou v rámci tzv. Visegrádské čtyřky. ČKAIT vydává časopis Zprávy a informace ČKAIT, internetový magazín Energeticky soběstačné budovy, časopis Stavebnictví a spolupracuje na vydávání Tepelné ochrany budov. Prostřednictvím Informačního centra ČKAIT, s.r.o., vydává odbornou stavební literaturu.
ČKAIT každoročně uděluje Ceny Inženýrské komory za inženýrské dílo a je jedním z vypisovatelů soutěže Stavba roku, kde vyhlašuje v rámci této soutěže Cenu ČKAIT. ČKAIT
je veřejnoprávní stavovská organizace, která vznikla v roce 1992 na základě autorizačního zákona č. 360/1992 Sb. jako samosprávná profesní organizace s přeneseným výkonem působnosti státní správy. Členskou základnu Komory dnes tvoří více než 30 tisíc autorizovaných inženýrů a techniků, jimž byla udělena autorizace na základě úspěšného složení předepsané zkoušky odborné způsobilosti. Zákonem č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, došlo ve vybraných činnostech ve výstavbě k přenesení odborné odpovědnosti na fyzické osoby: autorizované architekty, inženýry, techniky a stavitele. Sídlo Komory je v Praze. ČKAIT navazuje na stavovskou organizaci, která byla zřízena před sto lety (1913) pod názvem Svaz českých úředně autorizovaných civilních inženýrů v Království českém.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva