ČOI: E-shopy spotřebitele klamou a nevyřizují reklamace

11.03.2016 19:26 | Zprávy

Internetové obchodování patřilo v roce 2015 k nejsledovanějším oblastem kontroly a to nejen s ohledem na četnost e-shopů, ale také vzhledem k počtu podání spotřebitelů.

ČOI: E-shopy spotřebitele klamou a nevyřizují reklamace
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

Ti si nejčastěji stěžovali na klamavé obchodní praktiky, dále na nekorektní, v některých případech i podvodné, jednání obchodníků. Celkem zkontrolovala Česká obchodní inspekce 1194 obchodů nabízejících zboží a služby prostřednictvím internetu, porušení zákonných povinností zjistili inspektoři v průběhu 990 kontrol (82,9 %). Pravomocně bylo během roku uloženo 825 pokut ve výši přesahující 4 mil. korun. Nejčastěji zjišťovanými nedostatky byly nesprávné nebo neúplné informace pro spotřebitele. „Vysoké procento e-shopů vykazujících nedostatky nelze považovat za skutečný obraz internetového obchodování u nás, je výsledkem monitorování a následných kontrol těch obchodníků, kteří neplní formální povinnosti stanovené právními předpisy. Například těch, kteří ani po dvou letech platnosti nového občanského zákoníku do svých obchodních podmínek nezapracovali změny, které zákon přináší. Stovky šetřených spotřebitelských podnětů týkajících se nákupů v e-shopech opět svědčí o neochotě řady prodávajících dodržovat povinnosti, vztahující se k odpovědnosti za vadné plnění a k reklamačnímu řízení.

Problematická byla zejména šetření internetových obchodů provozovaných zahraničními subjekty se sídlem mimo Evropskou unii. Doporučuji proto spotřebitelům, aby si před uzavřením smlouvy ověřovali, u koho a kde nakupují, a aby zvážili míru rizika  spojenou s nákupem online. Kontroly internetových obchodů budou patřit mezi priority kontrolní činnosti i v roce 2016,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

Cílem celoroční kontrolní akce České obchodní inspekce bylo sledování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet, kontrola problémových e-shopů a prevence nežádoucího jednání prodávajících, které by mohlo ohrozit oprávněné zájmy spotřebitelů a jejich důvěru v tuto formu obchodování. V období od 1. 1. do 31. 12. 2015 bylo provedeno celkem 1194 kontrol zaměřených především na plnění povinností prodávajících, které vyplývají ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů. Z celkového počtu kontrol byly nedostatky zjištěny při 990 z nich, tj. 82,9 %. Následující tabulka přibližuje výsledky těchto kontrol, členěných podle inspektorátů.

Internetové obchodování – rok 2015

 

Inspektorát

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Finanční správa zasáhla proti daňovým únikům v rámci akce Blitz

16:13 Finanční správa zasáhla proti daňovým únikům v rámci akce Blitz

Finanční úřad pro hlavní město Prahu ve spolupráci s Celním úřadem pro hlavní město Prahu a Finanční…

reklama