Největším prodejcem CNG v ČR se stala společnost Bonett Gas Investment ( 6,4 mil. m3) , která poprvé v historii předstihla tradičně největšího prodejce RWE Energo ( 5,1 mil. m3). Roční výtoč šesti společností s největším počtem CNG stanic činil a téměř polovinu prodeje CNG v ČR, téměř 20,8 mil. m3 CNG. Za posledních 10 let se spotřeba CNG v ČR zvýšila více než 12 krát (3,584 mil. m 3 v roce 2006).
Na českých silnicích v roce 2015 přibylo více než 4 tisíce CNG vozidel, což byl největší meziroční přírůstek CNG vozidel, jaký kdy byl. Z nich nových CNG vozidel bylo zaregistrováno 2750, a z nich bylo 1,9 tisíce značky ŠKODA. Aktuálně jezdí u nás asi 13 tisíc CNG vozidel, z nichž je nejméně 880 autobusů městské hromadné dopravy v asi 45 městech. Např . jen vozový park České pošty má dnes 1 tisíc CNG vozidel, na CNG jezdí i DB Schenker, Kofola aj. Každý čtvrtý nový autobus, registrovaný v roce 2015 v ČR, byl už na CNG.
Veřejných plnicích CNG stanic je k dnešnímu dni v ČR celkem asi 110 (14 z nich v Praze), stojany jsou již na čerpacích stanicích společností Benzina, Shell, TOTAL, TEXACO, MOL (dříve AGIP a Lukoil) , EuroOil, CAR oil, KAPRoil, KONTAKT a dalších. Téměř každý týden přibývá jedno další místo v ČR, kde se dá CNG natankovat. Vlastní čerpací stanice mají i soukromé společnosti (dopravní podniky MHD, výrobní společnosti atd.) a malé, pomaluplnicí domácí plničky vlastní i drobní živnostníci a majitelé rodinných domků. V EU je CNG stanic asi 3300, v Evropě pak 4500.
„ V České republice jsme svědky zásadního pozitivního rozvoje využití zemního plynu v dopravě . Spotřeba CNG nyní narůstá každý rok velmi překotně. P ředchozí rok se zvýšila spotřeba o 36 procent, nyní činil meziroční nárůst už 46 procent . M ezi ostatními alternativními palivy nemá CNG žádnou konkurenci. Jsme přesvědčen i , že během 3 až 5 let , až bude v ČR 200 až 300 CNG stanic a už i několik prvních LNG stanic , bude využití zemního plynu, jako ekonomického, ale hlavně nejekologičtějšího paliva pro dopravu, ještě dále výrazně akcelerovat,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu.
Podle Národního akčního plánu čistá mobilita by počet CNG vozidel v roce 2040 mohl u nás dosáhnout až k počtu 300 tisíc, což by představovalo asi 700 milionů m3 prodaného zemního plynu v dopravě.
Téměř polovinu roční výtoče v roce 2015 dosáhlo 6 společností s největším počtem CNG stanic ( 20,8 milionů m3 CNG).
Srovnání výtočí 2014 a 20145
Společnost BONETT Gas Investment provozuje největší síť již 18 veřejných plnicích CNG stanic v ČR a měla meziroční nárůst prodeje CNG za rok 2015 vyšší o téměř 30 procent, čímž se stala největším prodejcem CNG v ČR a předstihla poprvé i společnost RWE Energo. „V loňském roce jsme prodali již 6,4 milionů m3 plynu, posilujeme jak v retailovém prodeji tzv. veřejného CNG, ale i v dodávkách CNG pro autobusy. V ČR dodáváme plyn asi 15 procentům všech CNG autobusů v ČR. Loni se nám povedlo postavit i výkonné stanice pro největší dopravní podniky, a tak na našich technologiích plní téměř polovina všech CNG autobusů v ČR,“ říká Václav Holovčák, místopředseda představenstva Bonett Gas Investment. CNG stanice v Dopravním podniku Ostrava má výkon 4 125 Nm3/h a je největší CNG stanicí ve střední Evropě. „Letos plánujeme další investice v objemu přes 100 milionů korun, náš cíl je soustavně růst a v roce 2020 prodávat přes 20 milionů m3 plynu do vozidel,“ dodává Václav Holovčák. Nejnověji otevřená veřejná CNG stanice společnosti je v Jičíně na Hradecké ulici.
RWE Energo prodala za loňský rok prostřednictvím své celorepublikové sítě 13 plniček celkem více než 5 milionů m3 CNG a společnost počítá s nárůstem prodaných objemů v roce 2016. „V letošním roce plánujeme markantně navýšit náš počet CNG stanic, aktuálně máme připraveny k otevření dvě další CNG stanice a v s ouvislosti s dalším rozšiřováním sítě očekáváme v roce 2016 rekordní prodeje CNG,“ dodává Zdeněk Kaplan, jednatel RWE Energo. Zmíněné dvě CNG stanice zahájí provoz v Turnově a Rožnově pod Radhoštěm.
Společnost E.ON Energie provozuje 14 veřejných CNG stanic a zvýšila meziročně svůj prodej o 35 procent. Je také prvním dodavatelem CNG v ČR, který přimíchává tzv. biometan nebo WindGas. WindGas je zemní plyn vyráběný výhradně za využití obnovitelných zdrojů. CNG na plnicích stanicích E.ON Energie aktuálně obsahuje 20 procent příměsi biometanu nebo WindGasu. Zachovává si přitom veškeré vlastnosti běžného CNG. „Nové palivo má stejné vlastnosti jako běžný stlačený zemní plyn CNG, díky využití obnovitelných zdrojů je však ještě šetrnější k životnímu prostředí,“ říká Jiří Lachout , odborník na alternativní dopravní pohony ze společnosti E.ON Energie. Brzy zahájí provoz jejich nová CNG stanice v Chrudimi.
Prodej CNG se několikanásobně zvýšil i na území Prahy. Největším prodejcem CNG v Praze zůstává Pražská plynárenská, která již tradičně prodala přes 2 miliony m3 CNG. Síť plnících stanic se v Praze postupně zahušťuje, motoristé již mají k dispozici 14 stanic, z nichž 4 přibyly v loňském roce. Pražská plynárenská vlastní a provozuje 5 CNG stanic a loni zahájila realizaci tří nových stanic v Praze, u hlavního depa České pošty v Praze 10 - Malešicích, u Autocentra Dojáček v Praze 9 a poprvé také mimo teritorium Prahy, v Mirošovicích. K dispozici motoristům budou během několika měsíců. Dalších 14 plánovaných stanic bude realizovat především v blízkosti tradičních čerpacích stanic.
Největší ryze česká strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP (VMG) provozuje v ČR 17 stanic a loni prodala 2, 25 milionů m3 , což představuje meziroční nárůst prodeje CNG o 134 procent . „Za posledních pět let je to skok na téměř desetinásobek. V roce 2010 jsme na plničkách prodali 300 tisíc kubíků,“ uvedl Martin Žák, obchodní ředitel společnosti Vítkovice Doprava, která ve skupině VMG zastřešuje retailový prodej CNG.
Největší nárůst prodeje zaznamenala v roce 2015 společnost Vemex. Provozuje 15 CNG stanic a za rok 2015 více než zdvojnásobila svůj prodej CNG. „Podařilo se nám zvýšit prodej CNG o více než 140 procent,“ říká Hugo Kysilka, marketingový ředitel Vemexu. „VEMEX v současné době v rámci spolupráce s majoritním vlastníkem společností Gazprom Germania uskutečňuje řadu kroků vedoucích k realizaci stanice na LNG. Do pěti až deseti let by se měl zkapalněný LNG i v ČR začít využívat velmi výrazně, a to zejména pro nákladní dopravu. Vozidla kamionové dálkové dopravy na LNG budou velmi rychle přibývat, protože jsou tam přímé úspory pro přepravce výrazné. Rádi bychom právě na zavádění této technologie u nás a na Slovensku významně naší mateřské organizaci pomáhali,“ dodává Hugo Kysilka. Nejnověji zahájila provoz jejich veřejná CNG stanice ve Zdibech.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva