Vývoj letounu byl spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu EPSILON.
Cílem projektu bylo nabídnout na trh letoun s krátkým vzletem a přistáním, který by byl zároveň schopen i letu vyšší cestovní rychlostí, než bývá u STOL letounů v dané kategorii běžné. Dalším cílem projektu pak byl vývoj bezpřípravkové technologie výroby jednotlivých částí letounu (výrobcem označována jako MATCHHOLE), která oproti klasické technologii výroby celokovových letounů spočívá v tom, že veškeré otvory potřebné pro nýtování sestav jsou frézovány již ve fázi výroby rozvinutých tvarů jednotlivých dílů a díly po ohranění případně lisování již není před sestavováním nutné svrtávat, což je obvykle časově náročné a vytváří to prostor pro vznik chyb vlivem lidského faktoru. Použití této technologie výrazně snižuje čas potřebný pro výrobu a rovněž i výrobní náklady a jejímu použití byl i podřízen postup návrhu a přípravy výroby jednotlivých dílů.
Letoun STOL Cruiser je celokovový hornoplošník poloskořepinové konstrukce se samonosným křídlem, ocasními plochami v klasickém uspořádání a ostruhovým podvozkem. Letoun je určen pro provoz na krátkých vzletových a přistávacích drahách a jeho prostorný pilotní a zavazadlový prostor, který je pro kategorii ultralehkých letadel nadstandardně veliký, jej předurčuje pro všestranné využití. V zájmu dosažení co nejnižší pádové rychlosti je křídlo vybaveno Fowlerovou vztlakovou klapkou a SLOTem na náběžné hraně.
Letoun byl navrhován tak, aby návrh nevylučoval případné budoucí rozšíření do vyšších hmotnostních kategorií a použití výkonnější pohonné jednotky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva