Stejně tak oceňuje úmysl vytvořit investorům „bezpečné prostředí pro jejich investice do energetiky“. CZEPHO vnímá tento deklarovaný cíl jako slib, že se ze strany státu již nebudou opakovat retroaktivní kroky, jako bylo například zpětné snížení podpory formou tzv. solární daně apod.
Na druhou stranu CZEPHO zásadně nesouhlasí s podílem OZE na energetickém mixu v roce 2040, který považuje za značně podhodnocený. Státní energetická koncepce nereflektuje potenciál ani ekonomiku výroby elektřiny z jednotlivých zdrojů. Právě obnovitelné zdroje dlouhodobě vykazují radikální pokles výrobních nákladů v porovnání např. s tradičními zdroji, kde je trend zcela opačný. „V tomto směru je koncepce velmi zpátečnická, je to jako kdyby se v době mobilních sítí rozhodly telekomunikace budovat telefonní budky,“ říká předseda představenstva CZEPHO Petr Klimek.
CZEPHO naopak souhlasí s ministrem průmyslu a obchodu Martinem Kubou například v tom, že v budoucnu se bude muset fotovoltaika obejít bez přímé finanční podpory. Podle asociace je ovšem podstatné, aby tato podpora nebyla odbourána dříve, než bude dosaženo tržní parity, kdy fotovoltaika přirozeným vývojem přestane přímou finanční podporu potřebovat. K tomu podle odhadů CZEPHO v českých podmínkách nedojde dříve než v letech 2015 - 2016. V opačném případě by mohlo dojít k praktické likvidaci fotovoltaického sektoru se všemi důsledky včetně technologického zaostávání země a zvyšování závislosti na zahraničních zdrojích a surovinách. Je třeba také odmítnout úvahy ministerstva o zavedení investičních dotací, které se historicky ukázaly jako nevhodné a podporující korupční prostředí. Je vhodné zachovat systém výkupních cen, který v případě podpory malých instalací znamená naprosto minimální vliv na ceny elektřiny - v řádu desítek korun ročně pro průměrnou domácnost. Nakonec nic státu nebrání podporu čisté energie lidem kompenzovat např. z výnosů z emisních povolenek.
Další z možností, jak podporovat FV na střechách rodinných domů, může být podle CZEPHO například tzv. net-metering. Ten funguje tak, že provozovatel FVE vyrobený přebytek energie, který nespotřebuje sám, dodává do sítě bez nároku na výkupní cenu. Na druhou stranu ale získává právo odebrat stejné množství elektřiny v určitém časovém úseku zadarmo (ráno a večer). Systém je výhodný i pro distributory, protože jim snižuje ztráty v době energetické špičky, a tedy v době, kdy je produkce fotovoltaických elektráren nejvyšší. Tento systém, který nijak nezatěžuje daňové poplatníky ani ostatní koncové odběratele elektřiny, funguje již například v USA, Francii, Itálii, Dánsku a dalších zemích. Nutno podotknout, že je v těchto zemích spojen s dalšími daňovými výhodami. Vhodný čas k přechodu na tento či jiný systém však nastane právě po dosažení zmíněné parity.
Asociace také jednoznačně souhlasí se záměrem, rovněž deklarovaným v SEK, směřovat podporu OZE „do zjednodušení povolovacích procesů, dostupnosti kapacit v sítích a mediální podpory přiměřeného rozvoje“. Současný stav je skutečně tristní. Zatímco montáž domácí střešní elektrárny trvá průměrně dva dny, potřebná povolení pro provoz mohou v nejhorším případě trvat až půl roku. Povolovací proces je tak složitý, že jej zvládnou zajistit jen specializované firmy, což zbytečně elektrárnu prodražuje.
To všechno jsou cíle, o něž CZEPHO usiluje už od svého vzniku. Doufá proto, že nejde jen o prostou deklaraci, ale že se státní orgány v praxi zasadí o odstranění nesmyslných administrativních bariér, zajištění zákonné povinnosti distribučních společností připojovat OZE přednostně a ukončení opakujících se stop stavů u jednotlivých distributorů. V tomto směru je CZEPHO připravena maximálně spolupracovat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva