Jedná se nejen o dluhy z daní, kdy je správcem celní správa (např. clo, spotřební daň, daň z přidaného hodnoty), ale také o nedoplatky v rámci dělené správy, kdy celní úřady vybírají a vymáhají i pokuty a jiná peněžitá plnění uložené např. Policií ČR, Českou inspekcí životního prostředí, Státní veterinární správou, Oblastními inspektoráty práce a dalšími orgány a institucemi.
Nedoplatky fyzických osob či daňového subjektu zjistí celníci při kontrolách v terénu pomocí elektronické centrální evidence přeplatků a nedoplatků (CEPAN). Prověřit lze jak občany ČR a právnické osoby, tak i cizince.
Pokud hlídka zjistí u kontrolované osoby nedoplatek, upozorní ji na tuto skutečnost a zároveň ji poučí o možných následcích pro případ neuhrazení dluhu. Dlužník má možnost nápravu sjednat hned na místě, a to úhradou dlužné částky hotově nebo bezhotovostně prostřednictvím platebního terminálu. Pokud tuto možnost nevyužije, obdrží složenku s potřebnými informacemi pro úhradu a je upozorněn na zákonem stanovenou možnost vymáhat nedoplatek exekučně.
Za první pololetí letošního roku, kdy byla s ohledem na pandemii Coronaviru ještě částečně omezena kontrolní činnost celní správy, prověřily hlídky mobilního dohledu Celního úřadu pro Karlovarský kraj přímo v terénu za pomoci aplikace CEPAN stovky osob a od dlužníků vyinkasovali více než 70 tisíc korun.
V loňském roce, který byl téměř celý poznamenán pandemií, vybrali karlovarští celníci v regionu od kontrolovaných osob, u nichž odhalili nedoplatky, bezmála 103 tisíc korun.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.