Česká pošta: Ladův vandrovník doputoval na poštovní aršík

22.06.2021 20:29 | Zprávy

Česká pošta připomíná na známkách kocoura Mikeše a Slovácký rok

Česká pošta: Ladův vandrovník doputoval na poštovní aršík
Foto: Archiv
Popisek: Česká pošta

Obrázkové motivy kocoura Mikeše z populární knihy autora a ilustrátora Josefa Lady jsou námětem nového příležitostného poštovního aršíku v nominální hodnotě 55 Kč, který Česká pošta uvede do prodeje ve středu 23. června. Autorem grafické úpravy aršíku je Pavel Hrach a rytinu známky a aršíku připravil Václav Fajt.

Čtyřdílná pohádková kniha Kocour Mikeš ukazuje život na venkově počátku 20. století. Velkou inspirací bylo Josefu Ladovi jeho vlastní dětství prožité v Hrusicích. Hrdinou knihy je malý Pepík Ševců a především jeho zvířecí kamarádi v čele s černým kocourkem Mikešem, jenž se naučil chodit po dvou nohách a mluvit lidskou řečí a jemuž Pepíkův tatínek ušil boty. V nich si vykračoval po světě a nikdy nezkazil žádnou legraci. Začal chodit do školy a společně se svými kamarády prožil mnoho veselých dobrodružství. S cirkusem procestoval svět, ale rád se vracel domů. Nesmíme zapomenout ani na malého Nácíčka, bílého kocourka, který měl zahnat babiččin stesk po Mikešovi, když odešel do světa a který dojímá roztomilou nedokonalostí.

Mikeš

Kniha mapuje celé dětství Josefa Lady. Na bezpočtu příhod ukazuje skromný život drobných zemědělců a řemeslníků - vždyť kocourka vyhnal do světa pocit viny, že rozbil babičce krajáč. Také notoricky známá příhoda, kdy zvířecím kamarádům před hospodou někdo vymění úplně nový trakař za motocykl a babiččino zděšení, co si s ním počne, jistě dnes vyvolá nevěřícný úsměv, ale krásně dokumentuje přístup venkovských lidí k nástupu moderní doby.

Společně s aršíkem vychází i obálka prvního dne vydání (FDC), jejímž námětem je ilustrace kocoura Mikeše čtoucího kalendář vzhůru nohama.

Nový příležitostný poštovní aršík vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. ocelotiskem z ploché desky kombinovaným s ofsetem v nákladu 30 000 kusů a FDC digitálním tiskem v nákladu 2 700 kusů. Zájemci si ho mohou zakoupit na vybraných pobočkách či na e-shopu České pošty.

Největší národopisný a folklórní festival má svou známku

Ve středu 23. června uvede Česká pošta do prodeje novou příležitostnou písmenovou poštovní známku Slovácký rok z výtvarné dílny Anny Khunové, jejímž námětem je Jízda králů – jeden z lidových zvyků, který byl zapsán na seznam UNESCO. Nominále známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 19 Kč.

Jízda králů bývá spojována s letnicemi a má minimálně dvousetletou tradici. Král, většinou malý chlapec v dívčím kroji s růží v ústech a sedící na koni, je doprovázen početnou krojovanou družinou. Králova družina žádá přihlížející diváky vtipným vyvoláváním o finanční dary. Nejrozšířenější legendou o zrodu této tradice je zobrazení útěku uherského krále Matyáše Korvína, poraženého v bitvě během válek s Jiřím z Poděbrad. Dle legendy se převlékl za ženu, do úst si dal růži, aby ho neprozradil hlas, a jelikož utíkal jen s malou družinou a bez prostředků, byl nucen žádat vesničany o jídlo.

známka

Slovácký rok je největším národopisným a folklórním festivalem, který přivádí do srdce Slovácka tisíce milovníků tradic, lidové hudby, písní a tanců. Festivalu se pravidelně účastní desítky národopisných souborů a muzik z Kyjova i širokého okolí. Představují se při něm lidové zvyky, probíhá přehlídka dechových a cimbálových kapel, pořádají se zde taneční zábavy, jarmark, výstavy a vše vrcholí krojovaným průvodem. Na rozdíl od jiných tradičních folklorních slavností nevychází Slovácký rok z žádné náboženské tradice. Svým celkovým vyzněním a atmosférou podnítil Slovácký rok v Kyjově vznik podobných regionálních lidových slavností na Valašsku, ve Slezsku i na Hané.

Společně se známkou vychází i obálka prvního dne vydání (FDC) s motivem dívky v tradičním kroji, která též pochází z dílny Anny Khunové. Známku vytiskla ofsetem Tiskárna Hradištko, s. r. o. v nákladu 500 000 kusů a FDC digitálním tiskem v nákladu 2 800 kusů.

Novou příležitostnou poštovní známku si mohou zájemci zakoupit na přepážkách pošt nebo v e-shopu na webových stránkách České pošty.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Vize

Dobrý den, zajímalo by mě, zda má vaše strana nějaké konkrétní návrhy třeba důchodové reformy nebo ekonomickou vizi, jak zlepšit naši životní úroveň? Zatím mi to přijde tak, že spíš jen kritizujete, ale s něčím vlastním nepřicházíte. Sice nemáte ve sněmovně zastoupení, ale pokud ho chcete mít, nemys...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zoo Ostrava: Botanické zajímavosti zoo - Ovoce andělů

16:14 Zoo Ostrava: Botanické zajímavosti zoo - Ovoce andělů

Letos naposled mohou návštěvníci ostravské zoologické zahrady nahlédnout do pěstebních skleníků, a t…