Příležitostný písmenový poštovní aršík Expo Ósaka 2025: A. Mucha má cenu 216 korun. Emisi graficky upravil Adam Hoffmeister. Aršík vychází v nákladu 26 tisíc kusů a je dispozici na e-shopu České pošty nebo na vybraných pobočkách. Námětem aršíku a známek je Muchova první série dekorativních panelů Roční období, vydaná v Paříži v roce 1896.
Každá známka znázorňuje jedno roční období. Jedná se o plakáty bez textu určené čistě k uměleckému využití nebo k výzdobě interiérových stěn. Soubor čtyř panelů zobrazuje roční období jako éterické nymfy s podobou a náladou vystihujícími charakter jednotlivých období.
- Léto s rudými máky na hlavě evokujícími vůni rozpáleného léta sedí na břehu řeky a smáčí si nohy v chladivé vodě.
- Jaro je něžná plavovláska hrající na lyru vyrobenou z větve a vlastních vlasů.
- Podzim s vlasy ozdobenými věncem z chryzantém oslavuje roční sklizeň na pozadí bohaté tapiserie podzimních stromů.
- Zima je zralejší žena zahalená do roucha, zahřívající malého ptáčka ztuhlého zimou.
Společně představují harmonický koloběh přírody.
Aršík připomíná českou účast na světové výstavě EXPO 2025 pořádané na umělém ostrově Yumeshima v japonské Ósace od 13. dubna do 13. října 2025.
Expo Ósaka 2025
Český pavilon je příležitostný písmenový poštovní aršík. Speciální emise představuje českou účast na světové výstavě EXPO 2025. S tématem Talent a kreativita pro život Česko představuje světu nejen české sklo, hudbu a umění, které Japonci po celé generace obdivují, ale i inovativní české technologie a regionální talenty. Hlavním motivem známky je český národní pavilon vybudovaný z moderních dřevěných CLT panelů a skla, který vzdává hold staleté sklářské tradici a současně vyzdvihuje českou inovativnost.
Pavilon se jako první dřevostavba svého druhu bez kovové konstrukce v Japonsku stává jedním z architektonicky nejzajímavějších pavilonů na EXPO 2025. Navazuje tak na odkaz oceněného československého pavilonu na EXPO 1970, které se rovněž konalo v Ósace.
Známka dále zachycuje lipový list a maskota české účasti – exponauta Reného, inspirovaného skleněnou plastikou slavného skláře Reného Roubíčka. Cena aršíku je 54 korun a je zastoupena písmenem „Z“, které odpovídá ceně za obyčejnou zásilku do zahraničí do 50 g – mimoevropské země. Grafickou úpravu emise provedl Adam Hoffmeister. Aršík vychází v nákladu 23 tisíc kusů a je dispozici na e-shopu České pošty nebo na vybraných pobočkách.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva