České dráhy: Mezinárodní studie prokázala ekologické výhody vlaků

05.08.2012 16:05 | Zprávy

Mezinárodní železniční unie si nechala vypracovat studii o externích nákladech, tzv. externalitách, u jednotlivých druhů dopravy. Ty se projevují zejména prostřednictvím znečištěného ovzduší, hluku, ale i nehod. Experti ze společností CE Deft, INFRAS a ISI došli k závěru, že železniční doprava má ve srovnání se silniční na externalitách v Evropské unii nepatrný podíl. Zatímco osobní a nákladní vlaky způsobují okolo dvou procent těchto nákladů, osobní automobily více než 60 procent a všechny druhy silničních prostředků dokonce přes 90 procent.

České dráhy: Mezinárodní studie prokázala ekologické výhody vlaků
Foto: Archiv
Popisek: Moderní regionální vlak RegioShark

Hlavním závěrem je, že železniční doprava má v přepočtu na osobokilometry asi čtyřikrát méně externích nákladů než silniční nebo letecká. U nákladní dopravy dokonce šestkrát méně. Zatímco externí náklady na jednoho cestujícího ve vlaku mají činit 15,3 eura (u elektrické trakce jen 12 eur), v případě osobních automobilů to je 64,7 eura a v letecké dopravě 57,1 eura. Více než polovina externích nákladů ze silniční dopravy přitom pochází z nehod. U letadel zase z drtivé většiny souvisí se změnou klimatu.

Zveřejněná studie zkoumala údaje z roku 2008, přičemž experti zpracovali data z 25 států Evropské unie (bez Malty a Kypru) plus z Norska a Švýcarska. Celková roční výše dopravních externích nákladů činila v těchto zemích více než 500 miliard eur, tedy asi 4 procenta HDP. Okolo 76 procent externích nákladů souvisí s osobní dopravou, zbývajících 24 procent s nákladní.

„Zpráva je dalším jasným důkazem výhod železniční dopravy, a to ze společenského i ekonomického hlediska,“ říká Jean-Pierre Loubinoux, generální ředitel Mezinárodní železniční unie, a dodává: „Ukazuje také klíčovou roli železnice při budování takzvané zelené ekonomiky.“  

Podíl na dopravních externalitách v EU*
Osobní automobily   62 %
Autobusy   4 %
Motocykly   5 %
Lehké nákladní automobily   9 %
Těžké nákladní automobily   14 %
Nákladní vlaky   1 %
Osobní vlaky   1 %
Letadla**    4 %
Říční lodě   0,3 %

*           EU včetně Norska a Švýcarska, bez Malty a Kypru.
**         Pouze letadla na linkách uvnitř posuzovaných států.

CO JE TO EXTERNALITA
V negativním slova smyslu se jedná o náklad, za který jeho původce nemusí platit. Typickým příkladem je poškození životního prostředí, ke kterému dochází z nějaké ekonomické činnosti. Ve společnosti vznikne škoda (vyjádřitelná např. zvýšením výdajů na lékařskou péči), ale znečišťovatel se vyhne úhradě.

Tisková zpráva byla zpracována na základě podkladů Mezinárodní železniční unie UIC v Paříži a Společenství evropských železnic CER v Bruselu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: České dráhy

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

22:08 Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

Seznam mimořádně významných archiválií České republiky se rozšířil o pět nových archivních kulturníc…