České dráhy: Ostravan znovu potěší příznivce, retro expres zamíří z Prahy do Ostravy

29.04.2017 7:32 | Zprávy

Po loňské úspěšné podzimní jízdě, která připomněla 70 let od zahájení provozu Ostravanu, se na koleje oblíbený dobový expres vrátí znovu. Vyjede ve státní svátek, v pondělí 1. května, a v jeho čele se tentokrát objeví legendární elektrická lokomotiva E 499.085 „Bobina“. V soupravě budou řazeny vozy 1. a 2. třídy a jídelní vůz. Vlak vyjede v 6:26 z Prahy hlavního nádraží a do stanice Ostrava střed přijede v 10:05.

České dráhy: Ostravan znovu potěší příznivce, retro expres zamíří z Prahy do Ostravy
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Jízdenka, kterou je možné zakoupit na konkrétní místo, stojí dospělého cestujícího ve 2. třídě 660 Kč, v 1. třídě 1 200 Kč. V ceně je zahrnuto zpáteční jízdné, catering, program na palubě vlaku a bohatý program včetně slev přímo v Ostravě. Během jízdy cestující ochutnají snídani, večeři a občerstvení ve stylu 70. a 80. let.

V Ostravě můžou využít nabídku k návštěvě areálu Dolní oblasti Vítkovic, kde bude Den otevřených dveří, a cestující s jízdenkou z „Ostravanu“ získají 20% slevu na vstupenky.  Bude možné prohlédnout si provozy Vítkovic a svézt se po tamních vlečkách nebo navštívit ostravskou ZOO, druhou největší v České republice.

Jízdní řád retro Ostravanu (1. května 2017)

tam

stanice

zpět

6:28

Praha hl.n.

21:26

7:32

Pardubice hl.n.

20:27

8:59

Olomouc hl.n.

19:01

10:05

Ostrava střed

17:55

 
Podrobnosti o jízdě Ostravanu včetně nabídky programu v Ostravě a cateringu na palubě retro vlaku jsou k dispozici na webu http://old.cd.cz/zazitky/kam-na-vylet/1596-zazijte-retrojizdu-vlakem-ostravan.

Bleskové vlaky Ostrava – Praha, tak jde čas

Na svou trasu z Bohumína a Ostravy do Prahy se poprvé pod názvem „Ostravan“ vydal vlak 6. května 1946. Spojení tehdy a nyní se liší i v mnoha měřítcích. Na počátcích „Ostravanu“ byly v pravidelném provozu původně německé motorové jednotky SVT 137, slavné jako Létající Hamburčan, u nás označené jako řada M 297.0. Cestujícím nabízely pouze 80 míst v jedné třídě, zprvu označené jako druhá, později se zrušením třetí třídy přeznačené na první. Ve vlaku bylo k dispozici jen drobné občerstvení – nápoje a studená jídla. Ostatním vlakům trvala cesta mezi Ostravskem a Prahou dokonce kolem 6,5 hodiny, tedy 2× déle než dnešním vlakům. Navíc tehdy jezdilo mezi Ostravskem a Prahou pouze kolem 5 párů přímých rychlíků za den.

Naproti tomu dnešní spoje nabízejí klimatizované vozy, nápoje i teplá jídla, Wi-Fi připojení k internetu i elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky, kterou cestující během jízdy využívají, jako jsou notebooky a mobilní telefony. Speciální místa a přístupné WC mají k dispozici i cestující na vozíku, nebo děti, pro která jsou k dispozici i dětská kina. Také počet vlaků je podstatně vyšší. Jen národní dopravce nyní zajišťuje mezi Ostravskem a Prahou až 17 párů expresních spojů a další posilové vlaky, například v pátek. Cestovní čas prakticky všech vlaků se pak pohybuje přibližně mezi 3 a 3,5 hodinami.

Nesrovnatelné jsou i technické parametry tehdejších a dnešních bleskových vlaků mezi Ostravou a Prahou. Motorová jednotka M 297.0 měla délku jen 45 metrů, hmotnost 91 tun, maximální rychlost 160 km/h a výkon přibližně 600 kW. Současné pendolino je 4× delší a těžší (185 metrů, 385 tun). Maximální konstrukční rychlost pendolina je 230 km/h a jeho výkon je dokonce 6,5násobně vyšší – 3 920 kW.

Komerční tisková zpráva

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Parlamentní listy důrazně odmítají křivá obvinění Visegrad Insight

12:19 Parlamentní listy důrazně odmítají křivá obvinění Visegrad Insight

Parlamentní listy, jeden z předních českých zpravodajských portálů, důrazně odmítají sérii závažných…