České dráhy: Poslední podzim Tornáda, starší vlaky mizí z tratí po desítkách

26.10.2023 7:23 | Tisková zpráva

Železniční fanoušci a fotografové, kteří si říkají „šotouši“, jsou v pohotovosti. Z českých tratí mizí stovky starších lokomotiv, jednotek a vozů Českých drah. Už jen několik měsíců zbývá na zachycení elektrických jednotek, přezdívaných „Tornádo“. Na jihu Moravy prakticky zmizely osobní vlaky, sestavené z klasických vozů v čele s elektrickou lokomotivou přezdívanou „Plecháč“, a z lokálek mizí dokonce ikonické motorové vozy řady 810, přezdívané „Kufr“ nebo „Skleník“.

České dráhy: Poslední podzim Tornáda, starší vlaky mizí z tratí po desítkách
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Masivní modernizace vlaků Českých drah se uskutečňuje díky spolupráci s objednateli dopravy, kteří přijali nabídky na zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím nových souprav a v rámci závazku veřejné služby spolufinancují pořízení moderních jednotek. V letošním roce už byly nasazeny desítky nových jednotek, které nahrazují starší soupravy a klasické osobní vozy.

„Během nejbližších let už žádné strmé schody, konec nedostatku místa na nohy ve vozech přezdívaných 'Honeckery' a postupné vyřazení vozů, které neumožňují dobít si mobil nebo se připojit na internet přes palubní Wi-Fi síť. Staré časy a staré regionální vlaky u Českých drah končí na mnoha linkách po celé republice. Jenom v Jihomoravském a Olomouckém kraji se během tohoto roku sníží potřeba klasických vozů zhruba o stovku kusů. Do jara 2024 dojezdí starší elektrické jednotky řady 460 přezdívané 'Tornáda' a přibližně o čtyřicet až padesát kusů klesne potřeba motorových vozů řady 810. Včetně veškerých záloh a rezerv jich budeme potřebovat už méně než 70,“ upozorňuje Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Už loni zmizela většina klasických souprav s lokomotivami z regionální dopravy na elektrifikovaných tratích v Plzeňském a Jihočeském kraji. Vyřazeny byly desítky klasických osobních vozů především typů Bdt a Bdtmee, které jsou v provozu zhruba 30 až 35 let. V letošním roce pokračuje velké vyřazování osobních vozů klasické stavby z pravidelného provozu na Vysočině, v Moravskoslezském kraji a především v Jihomoravském a Olomouckém kraji. Meziročně tam klesne jejich potřeba o více než 100 kusů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Je pro ODS v příštím volebním období přijatelné zvyšovat nám daně?

Politici za STAN totiž opakovaně tvrdí, že bude nutné zvyšovat daně kvůli navýšení peněz na obranu. A já se ptám, zda je jakékoliv další zvýšení, protože daně jste už zvyšovali v tomto období, přijatelné? Nemyslíte, že už takhle jsme na tom mizerně - že je dost velký nepoměř mezi výši platů a tím, c...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Poslanecká sněmovna: Den lidových krojů a krajů

19:15 Poslanecká sněmovna: Den lidových krojů a krajů

Druhý ročník Dne lidových krojů a krajů dnes zahájil slavnostní průvod z Malostranského náměstí do S…