Regionální Den železnice nabídne i v letošním roce program pro celou rodinu. Na tzv. „Ostravské kolečko“ vyjede historický parní vlak tažený lokomotivou řady 464.202 „Rosnička“. Další zvláštní motorový vlak bude jezdit po areálu železniční stanice Ostrava, na trase této okružní jízdy bude řídící stavědlo a elektrodispečink SŽDC. Další zvláštní vlaky vyrazí po vlečkách společnosti AWT z Bohumína, přes Ostravu-Stodolní a Ostravu hl.n. zpět do Bohumína.
Návštěvníci tak budou mít jedinečnou příležitost podívat se do míst, která běžně nejsou veřejnosti přístupná. V areálu železniční stanice Ostrava hl.n. budou probíhat exkurze do prostor řídícího stavědla, odkud dispečeři koordinují vlakový provoz. V areálu Správy železniční dopravní cesty ve Skladištní ulici si prohlédnou pracoviště elektrodispečerů, expozici speciálních drážních vozidel a připraveny budou i ukázky práce hasičů. Mezi hlavním nádražím a Výstavištěm se mohou zájemci svézt historickými tramvajemi Dopravního podniku Ostrava.
Oficiální zahájení regionálního Dne železnice proběhne v sobotu dopoledne v Bohumíně. Tam se bude odehrávat také doprovodný program, v rámci kterého zahrají hudební skupiny, pro děti je připravený zábavný program s mašinkami a další atrakce. Přístupná budou také pracoviště zdejšího depa, kde proběhne i výstava železničních vozidel.
Regionální Dny železnice hostila během měsíce září i další města: Česká Třebová, Olomouc, Praha, Horažďovice, Trutnov a Příbram. Vyvrcholením oslav byl 22. září Národní den železnice, který letos proběhl v Českých Budějovicích. Regionální oslavy zakončí poslední zářijovou sobotu akce v Ostravě a Brně.
Proč se slaví Den železnice?
Den železnice připomíná datum 27. září 1825, kdy byl zahájen provoz s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona mezi anglickými městy Stockton a Darlington na trase dlouhé 40 km. Byla to revoluční změna, která nahrazovala koňské povozy, začaly se budovat tratě a postupně přecházela přeprava zboží a cestujících na železnici. Na našem území se první železnice objevila v roce 1832, kdy byla vybudována naše první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi. První parou tažený vlak pak přijel z Vídně do Břeclavi a následně také do Brna v roce 1839, již před 179 lety.
Podrobný program regionálního Dne železnice v Moravskoslezském kraji, jízdní řády a jízdné jsou ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva