České dráhy v loňském roce přepravily 157 milionů zákazníků, to je o 36 milionů více, než v roce předchozím. Přepravní výkon loni dosáhl 7,7 miliard osobokilometrů a průměrná cestovní vzdálenost stoupla na 49 kilometrů, což bylo dokonce více než v předcovidovém roce 2019. „Po dvou letech ztrát kvůli pandemii COVID-19 a následném prudkém zdražení vstupů byl právě návrat lidí k cestování vlaky hlavním předpokladem pro to, aby se národní dopravce přiblížil vyrovnanému hospodaření a skončil v mírném zisku před zdaněním. S ohledem na masivní obnovu vozového parku a dohánění historického investičního dluhu však musíme část finančních prostředků na nové investice získávat z cizích zdrojů,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Obnova vozidlového parku je aktuálně finančně zajištěna loňskou podzimní emisí takzvaných zelených dluhopisů a úvěry od Eurofimy.
České dráhy loni do provozu uvedly desítky nových vlaků v regionální i dálkové dopravě, celkem za zhruba 9 miliard korun. Do regionů přišly nové jednotky RegioPanter a na linky Západní expres a Krušnohor dopravce nasadil komfortní soupravy InterJet. Obnova vozidlového parku bude pokračovat i letos, kdy České dráhy investují do nových vlaků 11,5 miliardy korun.
V krajích začnou jezdit další nové RegioPantery nebo úplná novinka – jednotky RegioFox. Přepravní služby ale komplikují pozdní dodávky nových vozidel a neustálé prodlužování termínů oprav a modernizací prováděných u externích dodavatelů. Ke zlepšení situace přispěje vedle dalších opatření na straně ČD také dřívější nasazení dálkových vlaků ComfortJet, jejichž výroba byla zahájena v roce 2022. První soupravy sestavené z nových vagónů ČD plánují po dohodě s dodavateli nasadit již během roku 2024.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva