Jeho hlavním cílem je koordinovaný rozvoj bezemisní dopravy tak, aby investice do vývoje, výroby vozidel, ale také do budování související infrastruktury byly efektivní a pro dopravce i objednatele finančně dostupné. Spolek chce být zároveň partnerem státu a regionálních samospráv při vytvoření potřebného legislativního rámce této významné změny v rámci Green Dealu Evropské unie.
„Jako největší železniční dopravce v zemi chceme přispět k tomu, aby byl celý proces koordinovaný, abychom neztráceli čas a peníze tím, že budeme některé kroky dělat duplicitně nebo se zbytečně vydáme do slepé uličky. Investice do vývoje a nákupu vozidel, výroby alternativních paliv, ale také do budování nezbytné infrastruktury, ať už půjde o dobíjecí elektrické stanice nebo vodíkové čerpací stanice, budou obrovské,“ říká Václav Nebeský, místopředseda představenstva Českých drah, který na vzniku spolku aktivně spolupracoval.
„Je před námi spousta práce a mnoho otázek, na které musíme společně najít odpovědi,“ pokračuje Václav Nebeský. „Není například jasné, kdy a zda vůbec jsme schopni spotřebu dopravy v případě přechodu na elektřinu pokrýt z obnovitelných zdrojů. Další alternativa, vodík, dnes není jako palivo běžně dostupný a musíme si ujasnit, jak bude vyráběn a distribuován k vlakům. Stejně tak se musíme bavit o tom, co bude s dnes nakupovanými moderními konvenčními vozidly. I když splňují nejpřísnější normy. Budeme je přestavovat na alternativní pohony? A v neposlední řadě bychom měli řešit, kolik peněz to všechno bude stát a z jakých zdrojů bude možné tyto investice financovat,“ dodává.
České dráhy jsou z pozice národního dopravce lídrem v zavádění moderních technologií na železnici a chtějí se na ekologizaci veřejné dopravy aktivně podílet. Už proto vyhlásily tržní konzultace, aby zmapovaly současný stav ve vývoji vozidel na alternativní pohony. „Členy spolku jsou samotní výrobci, stejně tak akademická sféra a další dopravci. Spolupráce musí být co nejširší. Abychom dokázali tak zásadní proměnu železnice ufinancovat, bude nejvýhodnější zvolit pro všechny přijatelné a hlavně jednotné řešení, které by se uplatnilo v celé síti,“ upozorňuje na další aspekt zavádění ekologicky šetrných pohonů Václav Nebeský a pokračuje: „Kdyby každý region přistoupil k jinému typu pohonu, nebude možné vozidla operativně nasazovat jinde, nebudou moci přejíždět mezi regiony a ve finále bude systém neúměrně drahý a nepružný. Tomu je potřeba předejít a včas se o těchto věcech bavit. Chceme zelenou železnici a chceme toho dosáhnout efektivně, rozumně a v reálném čase.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva