Pokud bychom přirovnali současná města k velkým továrnám, které ze svých útrob chrlí moderní produkty, pak by jedním z takových produktů bylo okolí stanice metra Vltavská. Místo, které sice znají všichni Pražané, ale většinou jím chtějí rychle projít, přestoupit na tramvaj a odjet pryč. Původní urbanistický záměr, kdy část veřejného prostoru Vltavské sloužila též k přestupu z metra na vlak, vzala za své se zrušením stanice Praha – Bubny. Vzniklo tak vágní místo, které, podobně jako další taková místa, čeká na své případné využití, v tomto případě pro výstavbu budovy pražské filharmonie.
Právě s tímto místem pracuje umělec Hynek Skoták. Ve vizuálně složitém prostředí betonových soklů, laviček, truhlíků a dnes téměř nepoužívaného schodiště u stanice metra si Skoták vybral výsek zasahující do chodníku i stěny. Odstranil odpadky, graffiti, náletové dřeviny, místo ztvrdlé hlíny dovezl na místo úrodnou zeminu, do které zasadil traviny a květiny. Vznikl tak projekt s názvem Horror vacui, site-specific intervence do městského prostředí, která pracuje s jeho charakterem. Do prostoru nepřidává nové prvky, ale naopak je ubírá, vytváří „prázdno“.
Kontrast mezi tímto místem a jeho okolím, které zůstane v původním stavu, bude patrný hlavně na začátku instalace. Následně autor přenechá prostor městu, které si jej postupně bude brát zpátky.
„Z tohoto úhlu pohledu chápe umělec projekt jako hru, jejíž součástí se stávají diváci, respektive obyvatelé a návštěvníci Prahy. Každá odhozená cigareta, zašlápnutá žvýkačka, nový tag i výpary z projíždějících aut sjednocují ‚vygumovanou‘ plochu s jejím okolím,“ popisuje Silvie Šeborová, kurátorka projektu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva