DPP: Vozovnu Hloubětín z 50. let nahradí nová, která bude splňovat všechny požadavky na dopravu 21. století

12.04.2019 17:56 | Zprávy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na základě nového nezávislého statického posudku získal potvrzení, že historicky nejmladší tramvajovou vozovnu nelze zachránit a demolice objektu je nevyhnutelná.

DPP: Vozovnu Hloubětín z 50. let nahradí nová, která bude splňovat všechny požadavky na dopravu 21. století
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Náklady na výstavbu nové vozovny v Hloubětíně, které se odhadují na více než 1,6 miliardy korun, mohou být až z 85 % hrazené z dotací Evropské unie.
Vozovna Hloubětín je jednou ze sedmi vozoven zajišťujících běžný provoz v Praze. Rozsáhlé závady střechy vozovny byly poprvé zjištěny v roce 2013, staticky posouzeny v roce 2014 a od roku 2015 pak probíhá projektová příprava na demolici objektu a výstavbu nové vozovny. V lednu 2018 zde byla uzavřena deponovací hala a od té doby je tramvajový provoz nouzově zajišťován vypravením vozů částečně v Hloubětíně ze dvora vozovny a částečně z kolejiště dílen DP v Hostivaři.

„Za uplynulé desítky let od výstavby tramvajových vozoven v Praze se nároky na provoz samozřejmě zvýšily. Jsme rádi, že tento nový moderní objekt nabídne odpovídající pracovní podmínky pro naše zaměstnance. Zároveň bude splňovat nejnovější požadavky na správu i provoz dopravy a bude mít dostatečné kapacity pro odbavení potřebného množství tramvají,“ řekl Petr Witowski, generální ředitel a člen představenstva DPP.

Náklady na výstavbu nové vozovny budou činit nejméně 1,6 miliardy Kč. Tuto částku, která figuruje v rozpočtu projektu k územnímu řízení z roku 2017, bude pravděpodobně nutné upřesnit vzhledem k inflaci, růstu cen stavebních prací a případným vícenákladům, zjištěným při podrobnějším rozpracování projektovaných technologií.

Samotná nová vozovna pro tramvaje představuje cca 70 % z celkové ceny stavby, zbývajících 30 % pokrývá přestavbu dalšího zázemí a technologií v areálu – například trafostanice, měnírny pro napájení tramvajové trati a rozsáhlého provozního zázemí údržby tramvajových tratí. K pokrokovým prvkům nové vozovny patří například zřízení samostatné haly údržby optimalizované pro nové tramvaje, vytápění pomocí tepelných čerpadel nebo využití dešťové vody pro mytí tramvají. Dopravní podnik podá v letošním roce žádost o spolufinancování této stavby z dotačního programu Evropské unie. Dotace EU by mohly pokrýt až 85 % uznatelných nákladů.

„Přestože předpokládáme, že velký podíl nákladů projektu bude hrazen z prostředků EU, je zřejmé, že část hrazená z prostředků hl. m. Prahy rovněž dosáhne několika stovek miliónů Kč. Proto iniciovalo hl. m. Praha jako řádný hospodář obstarání kontrolního posudku, který zpracoval Kloknerův ústav ČVUT v Praze. Bohužel tento posudek jednoznačně ukázal, že střechu, ani její části, zachránit nelze,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora a předseda dozorčí rady DPP.

Odborníci nezávisle na předchozích statických posudcích vytvořili velice podrobný model konstrukce střechy haly vozovny, a to jednak podle původního projektu, ale i podle přesného 3D zaměření současného stavu. Pro výpočty byly použity reálné hodnoty použitých materiálů, zjištěné ze získaných vzorků přímo v budově.

Posudek, který Dopravní podnik obdržel počátkem dubna 2019, potvrzuje skutečně havarijní stav objektu. Nelze uvažovat o opravě současné střešní konstrukce, ani o přestavbě s využitím části původní stavby. Je nezbytná demolice celé současné haly a výstavba nové vozovny. Během doby zpracování posudku paralelně pokračovala příprava projektu pro stavební povolení, odborná posouzení tedy přípravu žádným způsobem nezdržela.

V současné době je již vydáno povolení k demolici haly. Přípravné práce pro demolici proběhnou nyní na jaře 2019, samotná demolice bude z logistických důvodů pravděpodobně probíhat až koncem srpna 2019. Na bourací práce naváže v roce 2020 výstavba nové vozovny. První etapou bude výstavba nového energocentra areálu, zahrnujícího trafostanici, výměník tepla a měnírnu pro zásobování přilehlé trati elektrickou energií. Výstavba nové vozovny bude následovat od konce roku 2020 ve vazbě na zajištění stavebního povolení. Dokončení stavby nové vozovny a uvedení do provozu je plánováno do konce roku 2022.

Výluka vozovny znamená pochopitelně i provozní komplikace, které Dopravní podnik řeší výstavbou náhradního nezastřešeného odstavného kolejiště v areálu Ústředních dílen v Hostivaři. Cílem je rychlé navýšení deponovací kapacity pro tramvaje během dlouhodobé výluky vozovny Hloubětín. Výstavba v Hostivaři byla zahájena na podzim 2018 a kolejiště by mělo být dokončeno do konce dubna 2019. Po dokončení nové vozovny v Hloubětíně bude toto kolejiště i nadále využíváno k odstavování tramvají a pro účely ústředních dílen.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Kdysi jste se věnovala tématu eutanazie.

Věnujete se tomu ještě? Podnikáte aktuálně nějaké kroky k jejímu uzákonění? A myslíte, že je ve sněmovně vůle to vůbec řešit? Přijde mi, že nikoliv, což je podle mě chyba, podle mě by se měla na toto téma otevřít minimálně diskuze. Děkuji. Bea

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

V Národním muzeu se uskutečnilo rozsáhlé cvičení zdravotníků

19:12 V Národním muzeu se uskutečnilo rozsáhlé cvičení zdravotníků

V pátek 13. prosince 2024 se v Národním muzeu uskutečnilo rozsáhlé simulační cvičení zdravotníků, kt…