Trať bude dlouhá 2,4 kilometru, povede v celé délce Počernické ulice od křižovatky s Vinohradskou po křižovatku s Dřevčickou ulicí, kde bude ukončena smyčkou. Bude na ní šest párů zastávek. Realizace celé investiční akce potrvá 32 měsíců. Zhruba dvě třetiny z ní zaberou přeložky a rekonstrukce inženýrských sítí. Tramvajovou trať Počernická staví sdružení společností Subterra, OHLA ŽS a Pragis. Předpokládané náklady výstavby činí 1,479 miliardy korun bez DPH. Většinu z nich, 85 % uznatelných nákladů pokryjí dotace Evropské unie z Programu Doprava 2021–2027. DPP předpokládá zahájení zkušebního provozu na nové trati na konci roku 2027. Aktuální informace o průběhu stavby budou k dispozici na webu DPP na dpp.cz/ttpocernicka.
Přípravné a předstihové práce na inženýrských sítích v Počernické ulici začaly už na začátku letošního roku. Samotné staveniště si zhotovitelé převzali v polovině července. V současnosti zde probíhají stavební práce v rámci nulté etapy. Na cca 800 metrů dlouhém úseku mezi křižovatkami s ulicemi Na Palouku a Nad Úžlabinou zhotovitelé budují dočasné vozovky a ve stávajícím středovém pruhu provizorní parkovací místa. Doprava v tomto úseku Počernické ulici bude od soboty 16. srpna převedena do severního pásu. V uvolněném jižním pásu začnou od křižovatky ulic Na Palouku a Počernické v rámci první etapy práce na přeložkách kanalizace, od zhruba poloviny září také na přeložkách a rekonstrukci páteřních, tzv. Káranských vodovodů. Oba pocházejí z let 1913 a 1939, zásobují pitnou vodou zhruba třetinu obyvatel Prahy a jsou již za hranicí své životnosti. Práce budou probíhat v ohraničeném plovoucím pohyblivém záboru, který se bude postupně posouvat dle průběhu stavby směrem z centra, tj. k Dřevčické ulici.
Obdobný postup bude následovat od pátku 5. září 2025 v rámci druhé etapy na dalším staveništi u křižovatky Počernické a Dřevčické ulice. Nejdříve zde zhotovitelé vybudují dočasné komunikace pro převedení dopravy, od 22. září pak začnou práce na přeložkách horkovodů a kanalizace. Stavební práce v tomto režimu budou v rámci obou etap probíhat zhruba do jara 2026. V návaznosti na přeložky inženýrských sítí a rekonstrukci tzv. Káranských vodovodů bude na povrchu, ve stávajícím středovém pásu Počernické ulice postupně vznikat nová tramvajová trať. Její dokončení v celé délce, ale také pokládka nových povrchů vozovek a veškeré sadové úpravy proběhnou v posledním roce stavebních prací.
„Počernická ulice si tuhle tramvajovou trať zasloužila už dlouhá desetiletí. Urbanisticky připravený pás uprostřed silnice tu vznikl už v době výstavby sídliště Malešice, a teprve dnes se ho daří využít ve prospěch moderní a ekologické dopravy. Tato stavba ale není jen o kolejích. Je to komplexní proměna celé oblasti: od obnovy páteřních vodovodů přes úpravy inženýrských sítí až po vznik kvalitního veřejného prostoru. Mám radost, že projekt po letech příprav vstupuje do fáze realizace a že se Praha opět posouvá směrem k městu, které sází na udržitelnost, dostupnost a kvalitu života,“ říká Bohuslav Svoboda, primátor hl. m. Prahy.
„Tramvajová trať v Počernické je přesně ten typ projektu, který posouvá Prahu k udržitelnější, zdravější a dostupnější dopravě. Spojuje chytré plánování s respektem k historii i současným potřebám obyvatel. Místo drahé závislosti na dovozech ropy investujeme do infrastruktury, která zlepší životní prostředí, uleví přetížené silniční dopravě a nabídne kvalitní alternativu k autům. Přínos pro MHD, i díky evropskému financování, bude dlouhodobý – a to vše bez zásahu do šířky ulice nebo stromořadí. Takto má vypadat moderní městská doprava,“ dodává Zdeněk Hřib, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva