DPP dokončil geologický průzkum pro metro D, vzniklo půl kilometru prvních tunelů a chodeb

20.01.2022 9:02 | Tisková zpráva

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dokončil v oblasti Pankrácké pláně geologický průzkum pro metro D. Práce zde prováděly společnosti HOCHTIEF CZ, Metrostav a STRABAG. Výsledky ze všech čtyř lokalit potvrdily původní předpoklady, že geologické poměry v místě budoucí trasy metra D jsou složité, na většině míst tektonicky porušeny. V rámci geologického průzkumu vzniklo téměř půlkilometru průzkumných děl, které budou součástí budoucích traťových tunelů, stanic, výstupů z nich nebo přestupních chodeb. Náklady na geologický průzkum činily do konce roku 2021 celkem 1,82 miliard korun. Na dokončený průzkum může navázat samotná stavba prvního úseku Pankrác D – Olbrachtova.

DPP dokončil geologický průzkum pro metro D, vzniklo půl kilometru prvních tunelů a chodeb
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Geologický průzkum DPP zahájil v červnu 2019 na čtyřech lokalitách v oblasti Pankrácké pláně:

  • PAD1b v místě sjezdu z ulice 5. května do ulice Na Strži,
  • PAD4 na rohu ulic Na Strži a Budějovické u budovy České pošty,
  • VO-OL mezi ulicemi Na Strži a Jankovská, 
  • OL1 na rohu ulic Na Strži a Antala Staška.

Na dvou menších lokalitách, PAD1b a OL1, probíhal do srpna 2020, na zbylých dvou do konce loňského roku.

Cílem geologického průzkumu bylo ověřit pevnostní a technologické vlastnosti horninového masivu v místech budoucích ražeb, povrdit předpoklad složitých geologických poměrů a tektonických poruch v jednotlivých souvrstvích, které naznačovaly výsledky z prvních průzkumných povrchových vrtů. Jedním z důležitých cílů průzkumu bylo také ověřit účinnost navržených opatření ke zpevnění nadloží a zamezení jeho sesedání pomocí injektáží.

Geologický průzkum potvrdil, shodně na všech čtyřech lokalitách, že geologické podmínky, tvořené v této oblasti především vrstvami jílovitých břidlic, jsou v tomto úseku metra D složité, na většině míst jsou tektonicky porušeny. Horniny jsou většinou rozpukané, s menší pevností (odpovídající třídě pevnosti R5-R4), místy přecházející do tektonicky silně podrcené až prohnětené směsi s drobnými úlomky s pevností R5-R6, které lze rukou lehce lámat.

Největším zjištěním, se kterým se před zahájením průzkumu nepočítalo, byla reakce souvrství kosovských břidlic na probíhající ražby. Kvůli snižování hladiny spodní vody začalo docházet k většímu sedání nadloží včetně traťových tunelů linky C. Tomu zabránilo použití tlakových injektáží a speciálních injektážních směsí na bázi organicko-minerálních pryskyřic. Ukázalo se to jako správné technické řešení, protože po provedení injektáží se sedání zastavilo.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Plán na zrychlení Green Dealu

Vážně něco takového EK plánuje? To už úplně zešílela? A jaká je šance, že se jí to nepodaří, a je vůbec nějaká naděje, se GD podaří ještě rozumně přehodnotit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha letos investuje dalších více než 139 milionů korun do osvětlení

7:33 MHMP: Praha letos investuje dalších více než 139 milionů korun do osvětlení

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním jednání schválila návrh obnovy veřejného osvětlení v projektu e-…