DPP letos lanovkou v Zoo Praha, za necelé tři měsíce provozu, přepravil už 151 tisíc cestujících. Za celý loňský rok jich bylo více než 314 tisíc, téměř stejně jako v předcovidovém roce 2019. Pokud bude o lanovku stejný zájem i po zbytek roku, DPP letos očekává nejvyšší počet cestujících v celé její historii. Lanovku v současnosti využije zhruba každý čtvrtý návštěvník Zoo Praha.
Letos za prvních 82 dnů provozu DPP přepravil lanovkou v Zoo Praha už 151 213 cestujících, což je o 25,7 % více, než za stejné období loňského roku.
„Předchozí, osmimiliónovou metu jsme zvládli v rekordně krátkém čase tří let a dvou měsíců. Na dosažení devítimilióntého cestujícího na lanovce v Zoo Praha jsme potřebovali přesně 1400 dnů, tj. 200 týdnů nebo tři roky a deset měsíců. Stejně jako na dosažení mety sedmimiliónové. Tehdy, v roce 2013, opět postihly Zoo Praha povodně, lanovka byla několik měsíců mimo provoz. V uplynulém období, zejména v letech 2020 a 2021 zase úřadovala pandemie covidu, restrikce a omezení pohybu. Zdá se však, že se zájem návštěvníků o lanovku v Zoo Praha vrací opět na předcovidovou úroveň. Loni jsme jich přepravili ještě o necelé čtyři procenta méně než v roce 2019. Aktuální výsledky ale naznačují, že letos bychom mohli překonat rekord z roku 2017, kdy lanovku využilo více než 330 tisíc zákazníků,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Lanová dráha patří nejen k oblíbeným, ale navíc k opravdu ikonickým stavbám v Zoo Praha. Byť podle původních plánů z 60. let mělo být lanovek v areálu dokonce hned několik a nakonec se uskutečnila realizace pouze té stávající, takzvané ‚dětské‘ lanovky, patří k těm nejvyhledávanějším místům na trase návštěvníků v areálu. Ti tuzemští se na ni zpravidla těší a s ohledem na ni plánují svou návštěvu, ti zahraniční ji považují za zábavnou výstřednost a ve svých recenzích ji oceňují,“ popisuje Miroslav Bobek, ředitel Zoo Praha.
Lanovka v Zoo Praha v letech 2020–2021 prošla kompletní, předepsanou generální opravou, v rámci které DPP na ní kompletně vyměnil hydrauliku hlavní i provozní brzdy, kladkové baterie a čepy kladkových baterií na všech podpěrách, zmodernizoval zázemí pro obsluhu lanovky a nainstaloval bezpečnostní kamerový systém, který zde doposud chyběl. Zoo Praha v roce 2021 kompletně vyměnila bezpečnostní síť pod lanovkou. Uplynulou zimní sezónu DPP využil ke kontrole převodovky a měření všech ložisek pohonu lanovky, provedl pozinkování všech kovových částí sedaček a vyměnil všechny sedáky a opěradla za nové.
„V nejbližších třech letech nás na lanovce v Zoo Praha čeká kompletní výměna ložisek lanáčů na hlavním pohonu i ve vratné stanici, která se za celou dobu provozu lanovky zatím nemusela měnit. V rámci údržby je budeme pravidelně proměřovat včetně zvukové diagnostiky. Zhruba ve stejném časovém období, tj. do tří let budeme muset na lanovce vyměnit dopravní lano. V roce 2026 nás pak čeká předepsaná střední oprava lanovky po pěti letech od uplynutí generální opravy,“ vyjmenovává další plánované nezbytné opravy Pavel Kejha, vedoucí provozu LD Petřín, pod který patří i lanovka v Zoo Praha.
Přepravní údaje a tržby lanovky v Zoo Praha za období 2015–2022:
Stručně z historie lanovky v Zoo Praha:
- 1964 – Ze záměru o vybudování tří lanovek v Zoo Praha se podařilo prosadit jedinou, tzv. „dětskou“, jejíž dolní stanice měla být umístěna u dětského koutku a horní stanice pojmenovaná „Černohouska“ u výběhů koní Převalského.
- 1966 – Dokončen projektový záměr lanovky.
- 1968 – Dokončen projekt technologie lanovky
- 1972 – Odbor výstavby Okresního národního výboru (ONV) v Praze 7 vydal stavební povolení k výstavbě lanovky.
- 1972–1976 – Výstavba lanovky, zhotovitel Vodní stavby Praha (samotná lanová dráha byla vyrobena již v roce 1970 Transportou Chrudim).
- 14. září 1977 – Zahájení provozu lanovky, jejím majitelem byla Zoo Praha, provozovatelem se stal Středočeský park kultury a oddechu.
- 31. srpna 1978 – Kvůli závažným nedostatkům v technické dokumentaci a v dalších oblastech byl provoz lanovky zastaven.
- 1. července 1981 – Obnoven provoz lanovky pro její přestavbě a odstranění stavebně-technických nedostatků. Novým provozovatelem se stal DPP.
- 1983 – Lanovka byla převedena do majetku DPP.
- Srpen 2002 – Ničivá povodeň zasáhla Zoo Praha i lanovku. V dolní stanici kulminovala vodní hladina ve výšce 7,1 metru. Po povodních se povedlo vyměnit všechny elektrické části ovládání lanovky, opravit dolní stanici, zavést moderní zabezpečovací systém, ozvučení dráhy a obnovit provoz.
- Červenec 2009 – DPP lanovkou přepravil pětimiliontého cestujícího.
- 2010 – Lanovka byla převedena z vlastnictví DPP do majetku Zoo Praha, DPP ale zůstal jejím provozovatelem.
- 16. srpna 2012 – DPP lanovkou přepravil šestimiliontého cestujícího.
- 2013 – Zoo Praha i lanovku opět postihla povodeň. Vodní hladina v dolní stanici dosahovala výšky 3,6 metru. Po povodních DPP opět lanovku opravil, osadil nové elektrické rozvaděče, nainstaloval záložní zdroj a další moderní zařízení.
- 13. června 2016 – Lanovka odvezla sedmimiliontého cestujícího.
- 15. srpna 2019 – DPP na lanovce v Zoo Praha přepravil osmimiliontého cestujícího.
- Podzim 2019 – zahájení generální opravy lanovky po 10 letech.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 3 linky metra, 148 autobusových, 35 tramvajových (26 denních a 9 nočních) a 1 trolejbusovou linku. K 1. lednu 2023 DPP vlastnil 1 192 autobusů z toho 14 elektrobusů, 146 vlakových souprav metra, 781 tramvajových vozů a 1 trolejbus. Podnik měl k 1. lednu 2023 v evidenčním stavu celkem 11 018 zaměstnanců, z toho 4 319 řidičů a strojvedoucích MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva