Saldo hospodaření sektoru vládních institucí, Česká republika, 2.Q 2014 - 2.Q 2015
|
Jednotka |
2014 |
2015 |
|||
2. čtvrtletí |
3. čtvrtletí |
4. čtvrtletí |
1. čtvrtletí |
2. čtvrtletí |
||
Přebytek/Deficit sektoru vládních institucí |
mil. Kč |
-6 635 |
98 |
-39 624 |
-15 352 |
15 649 |
% (HDP) |
-0,62 |
0,01 |
-3,54 |
-1,48 |
1,39 |
Poznámka: údaje v tabulce nejsou sezónně očištěny, nelze je srovnávat mezičtvrtletně
Meziročně došlo ke zlepšení hospodaření jak centrálních a místních vládních institucí, tak zdravotních pojišťoven. Přebytek salda hospodaření je způsoben zejména meziročním růstem příjmů o 8,7 %, naproti tomu růst výdajů dosáhl 3,6 %. Na příjmové straně došlo k meziročnímu růstu příjmů z daní a sociálních příspěvků současně s vyššími investičními dotacemi z evropských fondů. Investiční dotace zároveň podpořily růst investičních výdajů, které se staly vedle mzdových nákladů nejvýrazněji rostoucí položkou výdajové strany.
Dluh sektoru vládních institucí poklesl na konci druhého čtvrtletí meziročně z úrovně 43,69 na 41,69 % HDP.Meziroční pokles úrovně dluhu vládních institucí k HDP je výsledkem jak růstu nominálního HDP, tak stabilizací úrovně státního dluhu, jenž tvoří dominantní část celkového dluhu vládních institucí. Stejné faktory se podepsaly i na mezičtvrtletním poklesu relativní úrovně zadlužení o 0,75 p.b.
Dluh sektoru vládních institucí, Česká republika, 2.Q 2014 - 2.Q 2015
|
Jednotka |
2014 |
2015 |
|||
2. čtvrtletí |
3. čtvrtletí |
4. čtvrtletí |
1. čtvrtletí |
2. čtvrtletí |
||
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí |
mil. Kč |
1 821 787 |
1 830 097 |
1 821 327 |
1 831 179 |
1 822 966 |
% (HDP) |
43,69 |
43,29 |
42,75 |
42,44 |
41,69 |
Podíl jednotlivých instrumentů na celkovém dluhu zůstává na stabilní úrovni s dominantním zastoupením dluhových cenných papírů (kolem 90 %).
Fiskální indikátory byly ovlivněny změnou sektorové zatřídění vybraných institucí. Sjednoceno bylo sektorové zařazení příspěvkových organizací, jež jsou nově bez výjimky zatříděny v sektoru vládních institucí, a dále jsou jako vládní instituce nově pojímány veškeré veřejné nemocnice bez ohledu na svoji právní formu. Současně byla implementována od roku 2013 změna v zachycení systému řízení likvidity Státní pokladny, jež vedla ke změnám dlužnických vztahů uvnitř sektoru vládních institucí. Vliv na konsolidovaný dluh vládních institucí byl zanedbatelný vzhledem k omezenému zapojení jednotek zatříděných mimo vládní sektor do systému řízení likvidity.
Indikátory salda hospodaření a dluhu vládních institucí jsou založeny na akruálním principu požadovaném metodikou ESA2010 a Manuálem k deficitu a dluhu. Dle akruálního principu jsou příjmy a výdaje přiřazeny období, se kterým věcně souvisí, bez ohledu na období uskutečnění hotovostního toku. Přebytek/deficit vládních institucí představuje výši čistých půjček (+) nebo výpůjček (-) v systému národního účetnictví. Uvedené údaje jsou v metodickém souladu s údaji sloužícími pro účely EDP a pro hodnocení plnění maastrichtských kritérií.
Saldo hospodaření v daném čtvrtletí je porovnáno s výší HDP v daném čtvrtletí v běžných cenách. Výše konsolidovaného dluhu vládních institucí definovaného jako součet položek Vklady a oběživo, Dluhové cenné papíry a Půjčky, je porovnána s výší HDP, jež je součtem HDP v běžných cenách za poslední čtyři čtvrtletí. Údaje o saldu hospodaření a dluhu vládních institucí jsou součástí tabulek Transmisního programu (tabulka 25 a tabulka 28) publikovaných na stránkách ČSÚ v sekci „HDP, Národní účty“.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva