Deficit a dluh vládních institucí: Saldo skončilo v přebytku, dluh meziročně klesl

02.10.2015 10:44 | Zprávy

Hospodaření sektoru vládních institucí v druhém čtvrtletí 2015 skončilo v přebytku 1,39 % HDP. Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku došlo ke zlepšení salda hospodaření o 2,01 procentního bodu.

Deficit a dluh vládních institucí: Saldo skončilo v přebytku, dluh meziročně klesl
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

Saldo hospodaření sektoru vládních institucí, Česká republika, 2.Q 2014 - 2.Q 2015

 

Jednotka

2014

2015

2. čtvrtletí

3. čtvrtletí

4. čtvrtletí

1. čtvrtletí

2. čtvrtletí

Přebytek/Deficit sektoru vládních institucí

mil. Kč

-6 635

98

-39 624

-15 352

15 649

% (HDP)

-0,62

0,01

-3,54

-1,48

1,39

Poznámka: údaje v tabulce nejsou sezónně očištěny, nelze je srovnávat mezičtvrtletně

Meziročně došlo ke zlepšení hospodaření jak centrálních a místních vládních institucí, tak zdravotních pojišťoven. Přebytek salda hospodaření je způsoben zejména meziročním růstem příjmů o 8,7 %, naproti tomu růst výdajů dosáhl 3,6 %. Na příjmové straně došlo k meziročnímu růstu příjmů z daní a sociálních příspěvků současně s vyššími investičními dotacemi z evropských fondů. Investiční dotace zároveň podpořily růst investičních výdajů, které se staly vedle mzdových nákladů nejvýrazněji rostoucí položkou výdajové strany.

Dluh sektoru vládních institucí poklesl na konci druhého čtvrtletí meziročně z úrovně 43,69 na 41,69 % HDP.Meziroční pokles úrovně dluhu vládních institucí k HDP je výsledkem jak růstu nominálního HDP, tak stabilizací úrovně státního dluhu, jenž tvoří dominantní část celkového dluhu vládních institucí. Stejné faktory se podepsaly i na mezičtvrtletním poklesu relativní úrovně zadlužení o 0,75 p.b.

Dluh sektoru vládních institucí, Česká republika, 2.Q 2014 - 2.Q 2015

 

Jednotka

2014

2015

2. čtvrtletí

3. čtvrtletí

4. čtvrtletí

1. čtvrtletí

2. čtvrtletí

Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí

mil. Kč

1 821 787

1 830 097

1 821 327

1 831 179

1 822 966

% (HDP)

43,69

43,29

42,75

42,44

41,69

Podíl jednotlivých instrumentů na celkovém dluhu zůstává na stabilní úrovni s dominantním zastoupením dluhových cenných papírů (kolem 90 %).

Fiskální indikátory byly ovlivněny změnou sektorové zatřídění vybraných institucí. Sjednoceno bylo sektorové zařazení příspěvkových organizací, jež jsou nově bez výjimky zatříděny v sektoru vládních institucí, a dále jsou jako vládní instituce nově pojímány veškeré veřejné nemocnice bez ohledu na svoji právní formu. Současně byla implementována od roku 2013 změna v zachycení systému řízení likvidity Státní pokladny, jež vedla ke změnám dlužnických vztahů uvnitř sektoru vládních institucí. Vliv na konsolidovaný dluh vládních institucí byl zanedbatelný vzhledem k omezenému zapojení jednotek zatříděných mimo vládní sektor do systému řízení likvidity.

Indikátory salda hospodaření a dluhu vládních institucí jsou založeny na akruálním principu požadovaném metodikou ESA2010 a Manuálem k deficitu a dluhu. Dle akruálního principu jsou příjmy a výdaje přiřazeny období, se kterým věcně souvisí, bez ohledu na období uskutečnění hotovostního toku. Přebytek/deficit vládních institucí představuje výši čistých půjček (+) nebo výpůjček (-) v systému národního účetnictví. Uvedené údaje jsou v metodickém souladu s údaji sloužícími pro účely EDP a pro hodnocení plnění maastrichtských kritérií.

Saldo hospodaření v daném čtvrtletí je porovnáno s výší HDP v daném čtvrtletí v běžných cenách. Výše konsolidovaného dluhu vládních institucí definovaného jako součet položek Vklady a oběživo, Dluhové cenné papíry a Půjčky, je porovnána s výší HDP, jež je součtem HDP v běžných cenách za poslední čtyři čtvrtletí. Údaje o saldu hospodaření a dluhu vládních institucí jsou součástí tabulek Transmisního programu (tabulka 25 a tabulka 28) publikovaných na stránkách ČSÚ v sekci „HDP, Národní účty“.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústecký kraj: Národní park České Švýcarsko posiluje požární prevenci

22:28 Ústecký kraj: Národní park České Švýcarsko posiluje požární prevenci

Národní park České Švýcarsko v reakci na požár z roku 2022 významně posílil požární prevenci. Realiz…