Drážní úřad: Při zavádění systému ETCS je nutné schvalování vozidel včetně zkušebního provozu i výcviku strojvedoucích

28.09.2021 9:50 | Tisková zpráva

V září se uskutečnilo tradiční setkání Drážního úřadu s železničními dopravci a výrobci kolejových vozidel. O své zkušenosti se zaváděním evropské legislativy do schvalovacích procesů a implementací vlakového zabezpečovače ETCS se s účastníky podělili zástupci Evropské železniční agentury, polského drážního úřadu UTK i slovenského Dopravného úradu. S plány na zavádění ETCS i dalšími výstupy Bezpečnostní komise seznámili hosty zástupci Ministerstva dopravy.

Drážní úřad: Při zavádění systému ETCS je nutné schvalování vozidel včetně zkušebního provozu i výcviku strojvedoucích
Foto: Drážní úřad
Popisek: Drážní úřad

Dotazy z řad dopravců i výrobců železničních vozidel potvrdily, že téma zavádění ETCS je aktuálně jedním z nejzásadnějších problémů, které všechny subjekty zaměstnává. Zavedení výhradního provozu ETCS v roce 2025 na některých koridorových tratích se rychle blíží. Do tohoto data musí být železniční vozidla vybavena a strojvedoucí proškoleni.

„Zkušenosti z okolních států nám potvrzují, že se jedná o komplexní téma a Česká republika drží krok se sousedními zeměmi. Shodujeme se v zásadních tématech, která je třeba s Evropskou železniční agenturou řešit,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.

Pro úspěšné zavedení ETCS je důležitá součinnost Ministerstva dopravy, Drážního úřadu, provozovatelů, výrobců i dalších subjektů. Implementace moderního zabezpečovače se prolíná všemi procesy od vybavování tratí přes dovybavení vozidel palubní částí ETCS až po nutnost připravit strojvedoucí tak, aby byli schopni bezpečně novou technologii zvládnout. Sdílení zkušeností s národními bezpečnostními orgány sousedních států a úzká spolupráce s Evropskou železniční agenturou jsou klíčovou součástí úspěšného zavedení ETCS na území naší republiky.

„Upozorňujeme veškeré subjekty, že dovybavení železničního vozidla mobilní částí ETCS znamená významnou změnu na vozidle, a tudíž je nutné absolvovat schvalovací proces vozidla včetně zkušebního provozu,“ říká Radek Šafránek, ředitel provozně-technické sekce Drážního úřadu a dodává: „Prosíme proto všechny žadatele, aby nepodceňovali časovou náročnost tohoto procesu.“

V horizontu následujícího roku má být palubní částí ETCS dovybaveno řádově 450 vozidel. Aby nedocházelo k problémům a zbytečným zpožděním, vydal Drážní úřad pokyn, jak v případě žádostí o schválení dodatečné instalace postupovat. Základem je dobře připravená dokumentace, kterou žadatel Drážnímu úřadu předkládá.

„V návaznosti na zavádění ETCS je však potřeba také proškolit strojvedoucí. Doposud byla proškolena a s ETCS se setkala jen malá část nich. V této souvislosti se uvažuje o využití simulátorů, na kterých by měli všichni strojvedoucí povinnost se s novým zabezpečovacím systémem seznámit,“ doplňuje Jiří Kolář.

Vzhledem k finanční náročnosti dovybavení vozidel palubní částí ETCS podporuje Ministerstvo dopravy dopravce také dotačními programy.

Na workshopu bylo znovu zdůrazněno, jak postupovat při podávání žádostí o schvalování vozidel a jednotných bezpečnostních osvědčení. Od loňského října, kdy byl zaveden 4. železniční balíček, je základní platformou tzv. One-Stop Shop (OSS), tedy portál, přes který jsou veškeré žádosti podávány i vyřizovány. Hlavní úlohu zde hraje Evropská železniční agentura (ERA), která portál spravuje.

Pokud se žádosti týkají provozu ve více státech najednou, je schvalovacím orgánem automaticky ERA. Pokud se týkají pouze jednoho státu, může si žadatel zvolit, zda žádost zpracuje národní bezpečnostní úřad (v našem případě Drážní úřad) nebo ERA. Drážní úřad je v každém případě nedílnou součástí schvalovacích procesů za národní železniční systém. Ke každé žádosti týkající se provozu na území ČR se musí vyjádřit.

Žadatelé o schválení dodatečné instalace palubní části ETCS musí veškeré žádosti podávat již pouze prostřednictvím platformy OSS.

Další informace ze zářijového setkání s dopravci a výrobci naleznete ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Proč jste si vybral za terč zrovna Feriho?

Já ho nehájím, dostal, co si zasloužil, ale ukažte mi stranu, která ve svých řadách neměla někoho, kdo byl čelil trestnímu stíhání nebo nebyl odsouzen? Je to přeci i případ ANO, kde dokonce v čele stál trestně stíhaný člověk a nikomu to nevadilo. Navážet se pak do jiných mi přijde z vaší strany dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

7:23 České dráhy: Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem …