Dotazy z řad dopravců i výrobců železničních vozidel potvrdily, že téma zavádění ETCS je aktuálně jedním z nejzásadnějších problémů, které všechny subjekty zaměstnává. Zavedení výhradního provozu ETCS v roce 2025 na některých koridorových tratích se rychle blíží. Do tohoto data musí být železniční vozidla vybavena a strojvedoucí proškoleni.
„Zkušenosti z okolních států nám potvrzují, že se jedná o komplexní téma a Česká republika drží krok se sousedními zeměmi. Shodujeme se v zásadních tématech, která je třeba s Evropskou železniční agenturou řešit,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.
Pro úspěšné zavedení ETCS je důležitá součinnost Ministerstva dopravy, Drážního úřadu, provozovatelů, výrobců i dalších subjektů. Implementace moderního zabezpečovače se prolíná všemi procesy od vybavování tratí přes dovybavení vozidel palubní částí ETCS až po nutnost připravit strojvedoucí tak, aby byli schopni bezpečně novou technologii zvládnout. Sdílení zkušeností s národními bezpečnostními orgány sousedních států a úzká spolupráce s Evropskou železniční agenturou jsou klíčovou součástí úspěšného zavedení ETCS na území naší republiky.
„Upozorňujeme veškeré subjekty, že dovybavení železničního vozidla mobilní částí ETCS znamená významnou změnu na vozidle, a tudíž je nutné absolvovat schvalovací proces vozidla včetně zkušebního provozu,“ říká Radek Šafránek, ředitel provozně-technické sekce Drážního úřadu a dodává: „Prosíme proto všechny žadatele, aby nepodceňovali časovou náročnost tohoto procesu.“
V horizontu následujícího roku má být palubní částí ETCS dovybaveno řádově 450 vozidel. Aby nedocházelo k problémům a zbytečným zpožděním, vydal Drážní úřad pokyn, jak v případě žádostí o schválení dodatečné instalace postupovat. Základem je dobře připravená dokumentace, kterou žadatel Drážnímu úřadu předkládá.
„V návaznosti na zavádění ETCS je však potřeba také proškolit strojvedoucí. Doposud byla proškolena a s ETCS se setkala jen malá část nich. V této souvislosti se uvažuje o využití simulátorů, na kterých by měli všichni strojvedoucí povinnost se s novým zabezpečovacím systémem seznámit,“ doplňuje Jiří Kolář.
Vzhledem k finanční náročnosti dovybavení vozidel palubní částí ETCS podporuje Ministerstvo dopravy dopravce také dotačními programy.
Na workshopu bylo znovu zdůrazněno, jak postupovat při podávání žádostí o schvalování vozidel a jednotných bezpečnostních osvědčení. Od loňského října, kdy byl zaveden 4. železniční balíček, je základní platformou tzv. One-Stop Shop (OSS), tedy portál, přes který jsou veškeré žádosti podávány i vyřizovány. Hlavní úlohu zde hraje Evropská železniční agentura (ERA), která portál spravuje.
Pokud se žádosti týkají provozu ve více státech najednou, je schvalovacím orgánem automaticky ERA. Pokud se týkají pouze jednoho státu, může si žadatel zvolit, zda žádost zpracuje národní bezpečnostní úřad (v našem případě Drážní úřad) nebo ERA. Drážní úřad je v každém případě nedílnou součástí schvalovacích procesů za národní železniční systém. Ke každé žádosti týkající se provozu na území ČR se musí vyjádřit.
Žadatelé o schválení dodatečné instalace palubní části ETCS musí veškeré žádosti podávat již pouze prostřednictvím platformy OSS.
Další informace ze zářijového setkání s dopravci a výrobci naleznete ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva