Průměrná cena jedné objednávky je 1 712 korun a lidé nejčastěji využívají jako způsob platby bankovní převod a dobírku, a to v 32 resp. 27 % případů. Nákupy přes internet jsou oblíbené především díky úspoře času a snadnému srovnání cen. Podle předběžných prognóz bude obrat všech českých e-shopů v roce 2014 celkem činit asi 80 miliard korun.
V České republice měsíčně používá internet přes 6,5 milionů obyvatel. Skoro polovina z nich, 3 miliony, přistupuje na internet z mobilních zařízení. Co se samotného nakupování v e-shopech týká, minimálně jednou ročně si něco přes internet pořídí až 96 % Čechů, 46 % pak nakupuje online alespoň jednou v měsíci. O něco častěji než muži na internetu nakupují ženy.
Nejčastějším důvodem, proč lidé nakupují prostřednictvím e-shopů, jsou možnost srovnání nabídek obchodů (28 % nakupujících) a také úspora času, kterou jako hlavní výhodu označilo 21 % nakupujících. Výhodnější ceny jsou překvapivě až na pátém místě žebříčku výhod s pouze 9 % podílu.
Konkrétní e-shop lidé vybírají podle několika kritérií. Významnou roli hrají recenze předchozích zákazníků. Nabízí-li internetový obchod dopravu zdarma při realizaci větší objednávky, jsou lidé ochotni nakoupit více, než měli původně v plánu. Jednou z významných součástí internetového obchodu je také jejich zobrazování ve vyhledávačích a srovnávačích zboží, skrze ně totiž také přichází velké množství zákazníků.
Mezi nejčastější položky, které se ve virtuálních košících Čechů objevují, patří oblečení, počítače a sportovní oblečení a vybavení. Obvyklý nákup zboží na internetu je do výše 2 000 korun. Průměrná hodnota jedné objednávky činí 1 712 korun, za poslední rok se tak zvýšila o zhruba 5 %. Zvýšení může být dáno mimo jiné tím, že se lidé naučili přes internet nakupovat také věci běžné denní potřeby, které jsou lacinější, a online nakupují častěji než dříve.
„V současné době se odhaduje, že je v Česku přes 37 tisíc internetových obchodů, jen během letošního roku jich až dva tisíce přibylo. Pro rok 2014 se obrat
v e-komerci odhaduje na 80 miliard korun, což je o zhruba 15 % více, než v roce 2013. Můžeme tedy říci, že nakupování online se v České republice těší stále větší oblibě,“ komentuje situaci Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Šanci stát se e-shopem s nejvyšším ročním obratem má v roce 2014 opět Alza.cz (v roce 2013 dosáhl obratu 9,2 miliard korun) a na druhém místě je s 8 miliardami Mall.cz.
„Z celkového maloobchodního prodeje (zhruba 900 miliard podle ČSÚ) tvořily v roce 2013 e-shopy okolo 7 % a jejich podíl se bude i nadále zvyšovat. Online prodej je velmi atraktivní oblastí obchodních služeb, nástup mobilních zařízení velmi oblíbených u mladých generací navíc znamená, že podíl elektronického obchodování bude stále významně stoupat,” dodává Uďan.
Populární i nadále zůstává nákup zboží na dobírku, její obliba ale pomalu klesá a lidé začínají čím dál tím častěji platit pomocí platební karty nebo prostřednictvím bezhotovostních převodů. „I přesto, že dobírka patří k dražším způsobům platby, Češi ji stále hojně využívají. Neustále se ale pracuje na tom, aby byly bezhotovostní platby pro zákazníky co nejjednodušší a nejbezpečnější, a aby je tudíž využívali co možná nejčastěji. My například spolupracujeme se službou PayU, která představuje jeden z velmi snadných způsobů, jak za své zboží zaplatit online,“ říká Miroslav Uďan.
Právě obava ze zneužití nejen platebních, ale také osobních údajů, je jedním z důvodů, proč někteří lidé na internetu raději nenakupují. Jako největší problém však Češi vidí fakt, že si nemohou vybranou věc prohlédnout, osahat a vyzkoušet, jak uvedlo 50 % dotazovaných. Mezi další závažné nedostatky online nakupování patří neochota platit poštovné, obavy z reklamací a vrácení peněz či bariéra v podobě nutné registrace v e-shopu.
Co se týká technického řešení jednotlivých českých e-shopů, vítězí zde pronájem již hotových šablon. Díky tomuto komerčnímu řešení funguje více než polovina internetových obchodů (56 %). Zhruba 38 % stojí na Open Source základě a asi 6 % jich vzniklo individuálně. Kamenem úrazu se při provozování e-shopu zhruba pro tři čtvrtiny majitelů stane neznalost online marketingu. „Mezi lidmi stále panuje představa, že založit si e-shop je záležitostí jednoho odpoledne. Až tak jednoduché to ale není. Je potřeba se předem velmi dobře připravit na všechny možné situace, které mohou nastat,“ říká Miroslav Uďan.
O průzkumu
Data v průzkumu “Stav e-commerce v ČR v roce 2014” zkompletoval tým Miroslava Uďana (služba Shoptet.cz). Výsledky průzkumu jsou založeny na datech: APEK, Srovname.cz, PayU, Heureka.cz, Český statistický úřad, Netmonitor a interního průzkumu služby Shoptet.cz.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva