Dva různé typy plašičů budou podle Talíře umístěny na vybraných rizikových úsecích silnic I., II. a III. tříd, kde hrozí střety aut se zvířaty nejčastěji. „První typ je elektronický s názvem DeerDeter, druhý je opticko-pachový s názvem Multi-Wildschutz-Warner. Oba už byly vyzkoušeny v Ústeckém kraji s velmi dobrým výsledkem. Pevně věřím, že přispějí k bezpečnosti na našich jihočeských silnicích. Zvěř by měla být součástí přírody a neměla by končit pod koly automobilů,“ doplnil první náměstek hejtmana.
U zrodu projektu stál už v minulém volebním období, coby náměstek hejtmanky pro životní prostředí, nynější náměstek Pavel Hroch. „Dnes jsem tu, abych viděl, jak se dítě, které považuji za své, narodí. A to i přes to, že gesčně spadá životní prostředí do gesce kolegy Talíře,“ řekl Pavel Hroch s tím, že na projektu dlouhodobě spolupracoval Jihočeský kraj, Police ČR a Ředitelství silnic a dálnic.
Jak plašiče fungují, popisuje koordinátorka projektu Veronika Królová: „Elektronický plašič je umístěn ve voděodolném krytu z plexiskla, který mimo jiné obsahuje dva senzory, které jsou aktivovány světlomety blížícího se vozidla. Zařízení se uvede v činnost a začne vydávat vysokofrekvenční zvuk, který zvěři silně vadí a zabraňuje vstupu zvěře do vozovky. Navíc je aktivován pouze v době, kdy po silnici projíždí vozidla, čímž umožňuje zvěři překračovat vozovku v době, kdy nehrozí nebezpečí střetu“.
Opticko-pachový plašič zase využívá variabilitu odrazu světla a pachu. Když je zasažen světlomety automobilu, různě zbarvené odrazky začnou pod různými úhly vytvářet záblesky světla v různých barvách tak, aby zasáhly co nejširší spektrum barev vnímané zvěří a v přechodu přes komunikaci ji to odradilo.
Oba typy plašičů se připevňují k patníkům podél silnice. Na jeden kilometr komunikace je jich zapotřebí 40 kusů. Náklady na instalaci v jednom takovém úseku pak v případě zařízení DeerDeter činí zhruba 68 tisíc a u zařízení Multi-Wildschutz-Warner zhruba 10 tisíc korun. Na počátku budou v kraji nainstalovány plašiče na 27,5 kilometru silnic v okresech České Budějovice, Český Krumlov, Jindřichův Hradec a Písek. „Počítáme s tím, že ohledně financování tohoto projektu zároveň vstoupíme do jednání s pojišťovnami i BESIPem, aby se do něj po této stránce zapojily. A vynaložené náklady tak nezůstaly pouze na nás, tedy na kraji,“ dodal Hroch.
Statistická data ohledně srážek vozidel se zvěří na jihu Čech pak přiblížil ředitel jihočeské policie Luděk Procházka. „Ročně evidujeme zhruba 2 300 těchto střetů. Samozřejmě se nejedná o všechny srážky, těch bude podle odhadů asi jednou tolik. Věříme proto, že tento projekt bude úspěšný a držíme mu palce,“ uzavřel Procházka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.