Již pouze 20 % obcí v České republice nemá svůj obecní znak

15.09.2014 17:50 | Zprávy

V České republice je evidováno celkem 6 300 obcí, z nichž zhruba 4 500 již vlastní svůj heraldický znak. Obecní symboly byly obcím přidělovány buď historicky od středověku panovníkem nebo nově od roku 1990 předsedou Poslanecké sněmovny. Za uplynulých 14 let bylo přitom uděleno 3 500 nových obecních znaků. Ze stávajícího vývoje je tedy patrné, že stále více obcí si uvědomuje důležitost a význam komunálních symbolů, které odkazují k historii, zajímavostem kraje i místním legendám.

Již pouze 20 % obcí v České republice nemá svůj obecní znak
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dolní náměstí ve Vsetíně

Z historie českých zemí je známo zhruba tisíc historických znaků měst a městeček (městysů) a desítky historických městských vlajek. Po roce 1990 umožnil zákon o obcích současný boom komunální heraldiky a vexilologie, kdy se opravují omyly v historických znacích, udělují městské vlajky a přidělují znaky nové. „Obce, které nedisponovaly historickým znakem, si jej nechávají navrhnout většinou společně s vlajkou. Vlajka přitom může vzniknout až tehdy, pokud existuje znak, obrácený postup není možný. Tento proces se ale pomalu chýlí ke konci, neboť v České republice už jen něco přes půl druhého tisíce obcí nevlastní svůj návrh obecního znaku nebo vlajky,“ uvádí archivář Moravského zemského archivu v Brně a heraldik firmy Alerion PhDr. Zdeněk Kubík, který navrhuje komunální symboly pro města a obce již více než 15 let.

Mnoho obcí, které již znak navržen mají, si však nenechalo své komunální symboly vyrobit. Může se jednat o výsostné insignie nebo venkovní vlajkoslávu pro státní svátky či slavnostní příležitosti, ručně vyšívané znaky a prapory do zasedacích místností a jednacích sálů, dále například smaltované ovály pro označení úřadů a budov. „Povinnost to není, k dobrému jménu obce, šíření pověsti a podpoře cestovního ruchu to však patří,“ říká majitel firmy Alerion Mgr. Tomáš Pokorný, která se návrhem a výrobou obecních znaků a vlajek zabývá. „Mnoho obcí se v poslední době navrací k tradicím, což vždy pozorujeme s blížícími se státními svátky. V tuto dobu stoupá nejen poptávka po českých vlajkách, které se vyvěšují na budovy úřadů a radnice, ale roste zájem i o výrobu již zhotovených návrhů obecních symbolů. Může to být i ve formě odznáčků a upomínkových předmětů, o které projevují stále větší zájem nejen turisté, ale i místní obyvatelé. Mnoho měst a obcí se na nás také obrací s dotazy, jak vyzdobit město, uspořádat vlajkoslávu a důstojně se tak prezentovat při významných příležitostech, jako tomu bývalo zvykem za první republiky. I zde platí určitá pravidla a zvyklosti.“

Do nově navrženého heraldického znaku se může promítnout zajímavý historický příběh obce, legenda, geografické reálie a přírodní zajímavosti, místní pamětihodnost a kláštery, zasvěcení kostelů a kaplí či samotný název obce. Tomu předchází pátrání v archívech a nahlížení do historické literatury. Při návrhu znaku se heraldik musí řídit také závaznými vexilologickými a heraldickými pravidly, která určují např. užití barev, tzv. tinktur, či použití figur. Nelze zobrazit například konkrétní stavbu v obci nebo skálu s potokem u lesa, vše je potřeba převést do symbolické podoby heraldického "jazyka".

Žádná obec přitom není příliš malá či "mladá", aby se nemohla prezentovat formou heraldického znaku. Každé místo má svou jedinečnou historii. „Nejmenší obec, pro kterou jsme vyráběli uvítací tabule, byl Černý Potok v Krušných horách, kde žije pouhých 28 obyvatel. Když nyní sjíždíte z úpatí hor, tak vás při vjezdu do obce vítá krásná reprezentativní tabule se znakem obce,“ dodává Pokorný.

Kromě návrhu nových heraldických znaků se ale opravují i omyly v historických znacích. Často se po staletí užívané znaky mírně pozměnily a jsou užívány s chybami. „Mohou to být heraldické detaily, ale viditelné a důležité jsou, zejména u velkých měst a starých znakových privilegií. Často měníme některé drobnosti a vyjasňujeme je, teprve poté upravujeme vlastní kresbu znaku. Heraldika totiž pracuje s tzv. blasonem, slovním popisem znaku (ne s obrázkem), a není proto až tak zásadní, jak přesně bude znak nakreslen. Už v minulosti se dával každému umělci nebo řemeslníkovi určitý volný prostor, aby znak vyhotovil, jak umí svým vlastním ztvárněním, samozřejmě při respektování popisu znaku. Dnes je to již jinak, znak je pro město určitým logem, které se graficky nemění, což je také dáno grafickými programy a běžně užívanými a lehce šiřitelnými grafickými soubory,“ uzavírá Pokorný.

O společnosti

Firma Alerion vznikla před 14 lety na zelené louce díky zájmu a lásce majitele Tomáše Pokorného k historii a heraldice. Společnost se zabývá navrhováním heraldických znaků, výrobou vlajek, ručně vyšívaných praporů a dalších symbolů pro české obce, města, hasiče, spolky, úřady, instituce a firmy. Alerion zaměstnává přes 30 lidí, mezi nimi vyšívačky, švadleny, šablonářky, umělecké kováře a řezbáře, restaurátory a grafiky. Společnost má několik dílen na Moravě i vlastní heraldickou kancelář v Brně. Ručně vyšívanými prapory a symboly firma navazuje na práci řádových sester ze středověkých klášterů a obnovuje tak dávno zapomenutá řemesla. Ručně vyšívané prapory, vlajky a další znaky firmy zdobí již téměř 4 000 měst, obcí i sdružení po celé České republice. Společnost své produkty vyváží také na Slovensko, do Německa, Rakouska, Gruzie, Běloruska, Austrálie nebo africké Angoly. http://www.alerion.cz/

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Zuzana Ožanová byl položen dotaz

Poděkováni ODS

Začal jsem manuálně pracovat v létě roku 1967, kdy mi bylo 15.let. Dnes v roce 2024, listopad musím pracovat stále. Jsem docentem na vysoké škole.Pracuji tedy 57 let. Bohužel musím! Myslíte že je to správné? Důvod je udržení alespoň průměrné životní úrovně. Děkuji za vysvětlení.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

22:03 Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

Aktuální výsledky národního výzkumu poslechovosti rádií v České republice Radioprojekt za 2. a 3. kv…