Milovníci regionální historie, znalci výtvarného umění i obdivovatelé díla Františka Kavána se mohou opět těšit pohledem na toto monumentální dílo, které v několika posledních týdnech prošlo rukama restaurátorů.
Obraz Kotel v Krkonoších namaloval uznávaný český krajinář František Kaván jako oponu pro křížlické ochotníky v roce 1895 temperou na plátně. Dílo má rozměry (bez rámu) 220 × 490 cm a váží 350 kg. Přestože my dnes toto dílo obdivujeme a považujeme je za unikátní, zadavatel prací - křížličtí ochotníci – zřejmě mnoho nadšeni z výsledku nebyli. Motiv, který Kaván vybral – krajina s Kotlem – přesně nevystihoval jejich představu, která zřejmě byla spíše figurální. Kavána snad měli přímo obvinit z jeho touhy pochlubit se krajinářským uměním. Důsledkem tohoto sporu je dodnes krásně čitelný vzkaz malíře v pravém dolním rohu obrazu "Ani pro chloubu, ani pro troubu!", který alespoň takto symbolicky odsoudil tamní ochotníky.
Právě v důsledku tohoto sporu zůstalo mistrovské dílo svinuto a uloženo na půdě křížlické hospody, kde bylo zapomenuto. Znovuobjeveno bylo až v roce 1956. Od té doby je součástí výzdoby Krkonošského muzea v Jilemnici. Jeho podoba však po desetiletích potemněla a zašla. Díky restaurátorským zásahům se na obraze opět objevilo nádherné Kavánovo světlo. Rozdíl je skutečně markantní.
Restaurování Kavánova obrazu Kotel v Krkonoších je součástí projektu Zvýšení ochrany a zpřístupnění sbírkových fondů Krkonošského muzea – Jilemnice, který podpořila Evropská unie v rámci Integrovaného regionálního operačního programu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva