Pokud ještě nemáte program na sobotu 28. dubna, najděte si čas na návštěvu Leteckého muzea Kbely. Muzeum vstupují již do své padesáté muzejní sezóny a určitě má návštěvníkům co nabídnout.
Hlavním bodem zahajovacího dne bude první zpřístupnění nově zrekonstruovaného hangáru č. 43, který stojí poblíž hlavního vchodu muzea a nabídne návštěvníkům novou expozici. Ta se vztahuje k letadlům sloužícím k výcviku pilotů.
V hangáru je k vidění polský letoun PZL TS-11 Iskra, vedle něj stojí československý letoun Aero L-29; „Delfína“ využívaly k výcviku všechny státy Varšavské smlouvy kromě Polska, to upřednostnilo svůj vlastní letoun. Dále je zde k vidění cvičná verze MiGu-15 (UTI) a čtveřici doplňuje legendární Aero L-39 Albatros. V tomto případě jde o letoun ve speciální kamufláži připomínající 40. výročí prvního vzletu L-39 a také konstruktéra Jana Vlčka, který Albatros vytvořil.
Hangár č. 43, jehož délka je přes 50 metrů a hloubka přes 11 metrů, pochází z první poloviny 30. let. Hangár systému Pícha stojí stále na tomtéž místě, jako před více než osmdesáti lety. Původní je jeho nosná konstrukce, která prošla renovací. Hangár byl plechový a i nyní je opláštěn stříbrně zářícími deskami. Ty jsou nové, nicméně na stěnách budou po zrestaurování vyvěšeny části těch původních. Hangár byl těžce poškozen na konci druhé světové války, při náletu amerických letadel. První nálet se uskutečnil v březnu 1945, druhý 16. dubna 1945.
Do hangáru se vstupuje ze zadní strany, tedy z areálu Leteckého muzea Kbely. Přední část hangáru přiléhá k plochám patřícím 24. základně dopravního letectva. A právě z této základny získalo Leteckému muzeum Kbely, resp. Vojenský historický ústav Praha, další významný exponát. Jedná se o výsadkovou verzi letounu Let L-410 (UVP-T). Letoun bude v sobotu 28. dubna přístupný veřejnosti i zevnitř, návštěvníci si tedy budou moci prohlédnout kabinu a prostor pro výsadkáře.
Mezi další zajímavé exponáty bude patřit jistě i francouzský cvičný letoun Fouga CM.170 Magister z poloviny 50. let. Jde o letoun, který se stal nejen v zemích NATO jedním z nejrozšířenějších, pokud jde o výcvik pilotů. Toto letadlo bude možné vidět v areálu Staré Aerovky, který rovněž patří pod Letecké muzeum Kbely a je od hlavního muzejního prostoru vzdálen zhruba 900 metrů.
Muzejní areál Staré Aerovky, který byl veřejnosti zpřístupněn v roce 2016 a zatím disponuje dvěma renovovanými hangáry, určitě stojí za vidění především díky velkorysým plochám, které obě stavby nabízejí. V jednom je umístěna kolekce letadel Aero, v druhém pak kolekce bitevních a bombardovacích letounů
Na otevíracím dni v Leteckém muzeu Kbely 28. dubna 2018 se představí také členové Klubů vojenské historie, kteří budou v dobových stejnokrojích přítomni v areálu a budou dotvářet atmosféru místa, kudy bez nadsázky šly dějiny československého letectví.
Letecké muzeum Kbely bude mít otevřeno od 28. dubna denně, kromě pondělí. Otevírací doba je od 10.00 do 18.00 (hangáry se uzavírají v 17.30). Spojení k muzeu je především ze stanice metra C – Letňany autobusem (zastávka Letecké muzeum). K dispozici je také parkoviště, cca 200 metrů od hlavního vchodu, to má nicméně omezenou kapacitu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva