Kontrola byla prováděna na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, v Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání a na České školní inspekci. Hodnoceny byly projekty, které souvisí s „Ověřováním výsledků 5. a 9. tříd základních škol“, „Pilotem jednotných přijímacích zkoušek“, „Maturitní zkouškou“, a také „Rámcové vzdělávací programy a jejich aktualizace“ a financování regionálního školství, některé z nich tak byly z části financované z evropských fondů.
Do jaké míry národní či evropské zdroje pomohou k rozvoji jakéhokoliv systému, závisí na tom, v jaké základní kondici systém, v tomto případě školství, je a byl. Nelze si myslet, že rozvoj nebo zvýšení kvality, a tedy plné naplnění 3E, které Nejvyšší kontrolní úřad sleduje při vynakládání zdrojů, je možné v době, kdy předchozí vlády podfinancovaly školství, nezavedly spravedlivé financování a neodstartovaly profesní podporu učitelů jako základ každého školského systému, relevantně posuzovat. MŠMT proto věří, že jeho kroky za poslední dva roky zajistí do roku 2020 plný rozvoj českého školství, včetně zapracování výstupů z evropských peněz ve školství. MŠMT v případě nového programu a programového období zavedlo přísné kontrolní mechanismy. Nově staví na přímé podpoře rozvoje škol - to znamená, že peníze jdou přímo školám (tzv. šablony). Evropské peníze pak vynakládá komplementárně s jinými zdroji, což pro rozvoj školství představuje významnou přidanou hodnotu.
Jakkoli jsou nástroje hodnocení kvality vzdělávání důležité, ke zvýšení kvality vzdělávání mohou přispět pouze údaji pro školy, aby věděly, co mají zlepšit. Kvalita vzdělávání není určena objemem peněz na evaluační nástroje, ale podporou samotného vzdělávání, tedy přípravy učitelů. Dalším vzděláváním pedagogických pracovníků, a také kvalitou výukových prostředků jako jsou učebnice, učební pomůcky, metodami vzdělávání a jeho organizací ve školách. Evaluační nástroje, které byly v uplynulém období vytvořené, jsou relativně novými prvky ve vzdělávání a musely být doladěny tak, aby byly využity co nejefektivněji.
Co se týče nástrojů České školní inspekce, každoroční a celoplošné ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol dle původního záměru skutečně zavedeno nebylo, nelze ovšem v žádném případě souhlasit s tím, že stát neposkytuje pravidelnou, relevantní a komplexní zpětnou vazbu z pohledu výsledků vzdělávání. Již od roku 2014 realizuje ČŠI každoročně elektronické testování žáků, a to v různých ročnících, různých předmětech a gramotnostech, na různě velkých výběrových vzorcích základních i středních škol. Zjišťování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků ZŠ v plošném režimu bude provedeno v souladu s revidovaným záměrem plošně testovat žáky 5. a 9. ročníků ZŠ ve čtyřletém cyklu v květnu 2017. Za dobu existence systému bylo realizováno již několik milionů testů, což NKÚ vůbec neuvádí, přestože těmito daty disponuje a právě taková data jsou pro posouzení účelnosti bezesporu významná.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva