Do Divadla BARKA doputovaly během posledních měsíců naprosto originální loutky od českých dětí, které se účastnily online výuky spolku Krajánek ve světě. Jejich učitelkami byly studentka Filozofické fakulty MU Běla Šebestová a studentka Pedagogické fakulty MU Anna Odvárková. Ty projekt distanční výuky spolku Krajánek ve světě určený českým dětem žijícím po celém světě realizovaly z pracovní stáže v Athénách.
„Málokdo uvažuje nad tím, jak si české děti, které žijí dlouhodobě v zahraničí, udržují svůj rodný jazyk a vztahy se zemí původu. A právě v rámci spolku Krajánek ve světě se mohli někteří prvňáci a druháci účastnit naší online výuky, do které jsme vložili i téma hendikepu. Povídaly jsme si o různých formách postižení, ale protože jsme z Brna, představily jsme jim i bezbariérové Divadlo BARKA, které už téměř třicet let poskytuje prostor pro tvorbu lidem s hendikepem i bez něj,“ popisuje Anna Odvárková výuku a nápad, od kterého už nebylo daleko k naprosto unikátní podpoře kvůli pandemii zavřeného divadla. „Herci a diváci jsou srdcem, díky kterému divadlo tepe. Rozhodli jsme se ho v době, kdy bylo zavřené alespoň symbolicky oživit. Děti vyrobily vlastní loutky a na ozdobených papírových lodičkách je poslaly divadlu pro radost,“ vysvětluje motivaci k akci Běla Šebestová.
Divadlo s učitelkami od začátku úzce spolupracovalo. Dětem poskytlo například videoprohlídku zákulisí a do jedné z hodin se připojila i herečka a mluvčí Ligy vozíčkářů Ladislava Blažková, která dětem vyprávěla o životě na vozíku. V ostatních hodinách online výuky spolku Krajánek ve světě si děti vyzkoušely mimo jiné znakovat prstovou abecedou, číst Braillovo písmo, nebo se učily, jak s lidmi s postižením komunikovat. Dozvěděly se také něco o Downově syndromu a poruše autistického spektra. „Bylo pro nás výzvou dětem celé téma handicapu přiblížit,“ shodují se učitelky. Do projektu se zapojily i tři žačky z České asociace v Řecku, které si mimo jiné na vlastní kůži vyzkoušely, jaké je to pohybovat se v neznámém prostoru jako nevidomý.
Lodičky s loutkami mezitím doputovaly do BARKY a odpověď na sebe nedala dlouho čekat. Divadlo děti potěšilo videem loutek procházejících se po hledišti i pódiu.
Učitelky Běla Šebestová a Anna Odvárková navíc aktivitu přihlásily ho do soutěže Srdce s láskou darované, která podporuje tradiční hodnoty, týmovou spolupráci a mezilidské vztahy a porota projektu udělila „Zvláštní cenu za šíření myšlenky v zahraničí“.
Projekt distanční výuky spolku Krajánek ve světě je určen českým dětem žijícím po celém světě. Význam má zejména v místech, kde neexistuje česká škola ani krajanský spolek, který by výuku českého jazyka zajistil. Ve školním roce 2020–2021 byly otevřeny pilotní třídy na úrovni 1. a 2. třídy základní školy. Výuky se účastní děti především z bilingvních rodin z různých koutů světa, které doma, ve škole a v rámci svých mimoškolních aktivit běžně hovoří několika jazyky. A právě pro ně i jejich rodiče je podpora češtiny a vazba na Českou republiku nesmírně důležitá.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.