-
Typ kola dle využití
Při nákupu každého jízdního kola je nutné především zohlednit druh terénu a s tím související typ kola. V základu lze kola rozdělit na horská, krosová, městská, gravel a silniční.
Kosová kola patří do náročného terénu, ta horská jsou určena do méně obtížných podmínek. Městská kola vám udělají nejlepší službu ve městě. Silniční kola se nehodí do terénu, ale slouží pro pravidelný a delší pohyb po silnici. Jakýmsi přechodem mezi koly silničními a krosovými jsou tzv. gravel kola.
Specifický druh pak zastupují elektrokola, která se doporučují do města. Za samostatnou kategorii kol bývají někdy považována i kola skládací. Jsou vhodná do města, ale ve srovnání s klasickými městskými koly vyniknou kompaktními rozměry.
-
Typ kola dle cyklisty
Dále lze kola podle určení rozlišovat i na dámská, pánská a dětská. Dámská a dětská kola jsou přizpůsobena odlišné anatomii, tedy je charakterizuje zpravidla subtilnější konstrukce, menší velikost rámu atd.
Viditelným znakem dámských kol bývá šikmá rámová trubka. Ne vždy ji ale dámy volí, bezpodmínečně nutné to není. Pánská verze bývá mnohými preferována především díky své vyšší odolnosti. Při nákupu kola můžete také často využít slevových kupónů a to například ZDE.
-
Velikost kol
Velikostí kol se rozumí přesněji jejich průměr. Velikost kol opět souvisí primárně typem kola. Dále je ovlivněna i tím, jestli bude jezdcem muž, žena nebo dítě. Individuálně je potřeba zohlednit i výšku postavy.
Například u horských kol se tak běžně pro jezdce malé postavy, což jsou především děti, používají kola o průměru 26 palců. Za univerzální naopak bývá považován rozměr 27,5 palce. Vysocí muži zpravidla volí rozměr 29 palců. Silniční kola jsou naopak univerzální a nabízejí 28 palců.
-
Výška rámu
U horských a silničních kol je rám univerzální. U krosových kol bývá dámská verze obvyklá. Městská kola se pak podle pohlaví rozlišují běžně.
Pro ilustraci by se tak žena o výšce maximálně 160 cm měla řídit při výběru klasického silničního kola označením XS až S, což odpovídá výšce rámu v rozmezí 44 až 46 cm. Muž s výškou mezi 180 až 190 cm bude potřebovat ve stejném případě rám L až XL, tedy v praxi výšku 55 až 59 cm.
-
Materiál rámu
Výběr materiálu rámu rozhoduje o tom, jak bude rám pevný, a tedy jak dlouhou životnost od něj můžeme čekat.
Zvláště robustní materiály však mají zároveň nevýhodu v tom, že jsou velice těžké. To je problémem i oceli, kdysi dominantního materiálu. Dnes však máme již možnost citelně lehčího hliníku. Jde o poměrně rozšířený materiál, který se používá mimo jiné u krosových kol.
Velkou pevnost a zároveň lehkost dokáže zajistit karbon. Podobné vlastnosti má i titan, „vykoupena“ jsou však tato pozitiva i značně vysokou cenou.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva