Rolí mediátora zákon pověřuje mj. Českou obchodní inspekci. Lze předpokládat, že této možnosti budou využívat zejména spotřebitelé, kteří nejsou spokojeni se způsobem vyřízení reklamace nebo s jejím zamítnutím ze strany prodávajícího nebo poskytovatele služeb. Cílem nové právní úpravy je umožnit spotřebitelům vyřešení sporu mimosoudní cestou a méně nákladně. K tomu, aby toto řízení mohlo být zahájeno, je však třeba splnit určité náležitosti, a aby bylo úspěšné, musí mít obě strany vůli svůj spor vyřešit. V opačném případě se soudnímu řízení nevyhnou.
K 1. únoru 2016 zřídila Česká obchodní inspekce samostatné oddělení (dále jen ADR), jehož hlavním úkolem budou mimosoudní řešení sporů mezi spotřebiteli a prodávajícími. V první fázi budou návrhy spotřebitelů řešeny z pracoviště na ústředním inspektorátu, postupně budou naplňována pracoviště tohoto oddělení i na jednotlivých inspektorátech. Oddělení pro mimosoudní řešení sporů bude mít celkem 18 pracovníků.
Pracovníci oddělení ADR budou zprostředkovateli jednání mezi spotřebiteli a prodávajícími v případech, kdy se na Českou obchodní inspekci obrátí spotřebitelé s žádostí o mimosoudní řešení sporu s prodávajícím nebo poskytovatelem služby. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů není zpoplatněno a náklady s ním spojené si strany nesou samy.
Návrh na zahájení mimosoudního řízení může spotřebitel podat nejpozději do 1 roku ode dne, kdy uplatnil své právo, které je předmětem sporu, u prodávajícího poprvé.
Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu bude zahájeno na návrh spotřebitele, který musí obsahovat tyto údaje:

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva