Výsledný dopad na státní příjmy bude mnohem nižší a bude mít příčinu v rozšíření využívání stávající daňové výhody. Nově by zaměstnavatel kromě závodního stravování a stravenek, jejichž daňové výhody zůstanou v plné míře zachovány, mohl uvedený příspěvek poskytnout také přímo ve formě peněžních prostředků. Stále by se jednalo o příspěvek na stravování, přičemž proces jeho administrace by byl mnohem jednodušší a odpadly by i související poplatky a provize, jimiž je zatížen stravenkový systém.
Jestliže v současnosti není tento benefit milionem zaměstnanců využíván, pak u nich nemůžeme mluvit o žádných fiskálních dopadech. To samé ale bude platit i v případě, že zaměstnavatelé budou nově těmto zaměstnancům poskytovat příspěvky na stravování ve formě stravenkového paušálu. Tyto peníze budou osvobozené od daní a odvodů, takže na daních a odvodech zaměstnanců stát nově nic nezíská, ale ani neztratí oproti dnešnímu stavu.
Současný stravenkový systém má negativní daňový dopad ve výši přibližně 3 mld. Kč. Tyto prostředky však současně slouží jako zdroj příjmů stravenkových společností, které ale své zisky v drtivé většině odvádějí do zahraničí. Pokud by návrh Ministerstva financí vstoupil v platnost, pak by se výpadek daňových příjmů sice navýšil, avšak pouze přibližně o 2 mld. Kč na cca 5 mld. Kč, které by navíc z velké části nově mohly zůstat českým firmám a živnostníkům.
Studie v podstatě předpokládá to, co Ministerstvo financí tvrdí již déle – že jídlo je základní lidská potřeba. A prostředky, které lidé za jídlo utratí, zůstanou díky stravenkovému paušálu v české ekonomice, což se projeví i pozitivně v daňových příjmech státu. Ani tento efekt přitom dnes zveřejněná studie vůbec neuvažuje.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva