Meziročně nižší přebytek výrazně ovlivnily prostředky přijaté z EU a finančních mechanismů (FM), které byly za první 2 měsíce roku 2017 nižší o 39,8 mld. Kč. Na vysokou srovnávací základnu roku 2016 mělo vliv zejména to, že především v první polovině roku 2016 byly propláceny relativně vysoké objemy prostředků z EU, které souvisely s výdaji předfinancovanými ze státního rozpočtu v předchozích letech. Hospodaření státního rozpočtu očištěné jak na příjmové i výdajové straně o prostředky z rozpočtu EU a FM by skončilo schodkem ve výši 4,0 mld. Kč (v únoru 2016 by takto očištěný výsledek představoval schodek ve výši 12,8 mld. Kč).
Příjmy státního rozpočtu
Proti meziročnímu poklesu celkových příjmů o 19,6 mld. Kč, tj. o 9,1 %, který ovlivnily nižší prostředky přijaté z EU a FM, naopak působilo inkaso daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení. To meziročně vzrostlo o 19,0 mld. Kč, tj. o 12,4 %.
Inkaso DPH dosáhlo výše 48,0 mld. Kč. Od 1.1.2017 klesl změnou rozpočtového určení daní podíl státního rozpočtu na celostátním výnosu DPH ze 70,25 % na 69,68 % ve prospěch podílu obcí (odhad negativního dopadu na SR je 2,1 mld. Kč). Lepší pro meziroční srovnáni je údaj inkasa na úrovni veřejných rozpočtů, kde bylo dosaženo růstu o 6,5 mld. Kč, tj. o 12,5 %. Inkaso DPH by v roce 2017 mělo být pozitivně ovlivněno vyšším promítnutím dopadů opatření, která byla zavedena v roce 2016 – jedná se o zavedení kontrolního hlášení a elektronické evidence tržeb, do které se od prosince 2016 jako první zapojili podnikatelé v oblasti stravovacích a ubytovacích služeb. Nicméně vysoký meziroční nárůst inkasa DPH v únoru indikuje vysokou efektivitu institutu kontrolního hlášení, jejíž účinnost potvrzuje původní očekávání Ministerstva financí a dokazuje tak opět vysokou účinnost tohoto opatření v boji proti daňovým únikům. Naopak negativně se na inkasu projevilo snížení sazby DPH na stravovací služby z 21 % na 15 %. Celoroční odhadovaný pozitivní rozpočtový dopad za první fázi EET je malý s ohledem na nízkou relativní váhu těchto tržeb v celkovém maloobchodním obratu. Výraznější rozpočtový dopad zavedeného opatření EET lze očekávat až po spuštění druhé fáze od března 2017.
Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 24,5 mld. Kč, což je o 0,1 mld. Kč, tj. o 0,6 %, více než ve stejném období roku 2016.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva