Ministerstvo pro místní rozvoj: Vláda schválila technickou novelu o zadávání veřejných zakázek

22.11.2020 21:31 | Zprávy

Novela zákona o zadávání veřejných zakázek, kterou dnes na svém jednání schválili zástupci vlády, vyjasňuje některá pravidla a snižuje administrativní zátěž. Změny navrhované v novele jsou nezbytné pro zefektivnění zadávání veřejných zakázek. Schválením novely se Česká republika přiblížila evropskému standardu v oblasti zadávání veřejných zakázek.

Ministerstvo pro místní rozvoj: Vláda schválila technickou novelu o zadávání veřejných zakázek
Foto: MMR
Popisek: Ministerstvo pro místní rozvoj, logo

„Pokud bychom nepřišli s touto důležitou novelou, porušili bychom závazky, které máme vůči Evropské unii, což by se mohlo negativně odrazit na čerpání prostředků z evropských fondů. Zároveň jsme využili příležitosti a do novely jsme zapracovali vylepšení, která vyjasní dosud sporné otázky, a také odstraníme několik dílčích nedostatků. Za hlavní přínos považuji zjednodušení a snížení administrativy, která novelizace přináší,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Novelu zákona o zadávání veřejných zakázek předložilo Ministerstvo pro místní drozvoj na základě Plánu legislativních prací a také jako reakci na stanovisko Evropské komise o nedostatečné transpozici některých pravidel stanovených v zadávacích směrnicích. Zejména ve vztahu k problematice stanovení předpokládané hodnoty veřejných zakázek pravidelné povahy a v otázce přípustnosti ústního jednání v zadávacím řízení. Jedním z cílů MMR je také zpřesnění některých institutů a vyjasnění pravidel, snížení administrativní zátěže či možnost poskytnout dokumentaci o zadávacím řízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zpřístupněním dokumentace v certifikovaném elektronickém nástroji, což také přispěje ke snížení administrativní náročnosti.

Schválené změny:

1) změny upřesňující transpozici zadávacích směrnic:

  • dochází k úpravě § 19 odst. 3, který reguluje způsob určení předpokládané hodnoty veřejné zakázky pravidelné povahy v případech, kdy je jednotková cena předmětu v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel pořizuje plnění opakovaně podle svých aktuálních potřeb
  • upřesňují se pravidla pro písemnou komunikaci v zadávacím řízení, kdy je na základě odůvodněného stanoviska Evropské komise na několika místech výslovně vyžadováno předložení písemných dokumentů a ústní komunikace je v obecné rovině připuštěna pouze v případě nepodstatných sdělení

2) změny vedoucí ke zpřesnění některých institutů a vyjasnění pravidel:

  • dochází k zpřesnění právní úpravy propojených institutů zadávací lhůty a jistoty, neboť jejich současná regulace se jeví být nepřiměřeně přísná, a to s přihlédnutím ke skutečnosti, že záruční listiny v případě složení jistoty formou bankovní záruky jsou již vystavovány v elektronické podobě
  • ve vztahu k předkládání dokladů prokazujících splnění kvalifikace - nebude nadále vyžadováno, aby byly vybraným dodavatelem vždy předloženy originály dokladů o jeho kvalifikaci
  • ve zjednodušeném režimu dochází k vyjasnění terminologie
  • zpřesnění úpravy prokazování splnění podmínek účasti u dodavatelů přistupujících do zavedeného dynamického nákupního systému
  • zpřesnění úpravy pro zadávání zakázek na základě rámcových dohod a v dynamickém nákupním systému

3) změny, které mají za cíl snížení administrativní zátěže:

  • zadavatel bude nově oprávněn poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže přístup k dokumentaci o zadávacím řízení prostřednictvím certifikovaného elektronického nástroje, nebude tak již tedy nutné takto zpřístupněnou dokumentaci Úřadu zasílat
  • zadavatel nebude muset vyžadovat originály dokladů prokazujících kvalifikaci před uzavřením smlouvy

4) rozšíření práv účastníků:

  • účastníkům zadávacího řízení se umožňuje požadovat po zadavateli poskytnutí údajů z nabídek odpovídající číselně vyjádřitelným kritériím hodnocení a údajů rozhodných pro posouzení délky zadávací lhůty

5) změny odstraňující nepřiměřenou přísnost právní úpravy:

  • umožnění uzavírat rámcové dohody i na základě zadávacího řízení ve zjednodušeném režimu, neboť pro omezení v tomto směru není dán žádný věcný důvod
  • je odstraňován 50% limit pro změnu smlouvy podle § 222 odst. 5 a 6, resp. hodnotu změny, neboť dostatečná limitace změny je již obsažena v § 222 odst. 9, kde je maximální možný nárůst ceny veřejné zakázky v důsledku změn podle § 222 odst. 5 a 6 limitován 30 %. 

6) čistě formální změny opravující zjevné chyby, případně zjednodušující srozumitelnost textu:

  • jsou odstraňovány legislativně technické chyby a nedostatky, které však nemají žádný věcný dopad na práva a povinnosti adresátů dotčených norem

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Výdaje na příspěvek na bydlení vzrostly loni na dvojnásobek

11:27 Český statistický úřad: Výdaje na příspěvek na bydlení vzrostly loni na dvojnásobek

V roce 2023 se v Česku na příspěvek na bydlení z dávek státní sociální podpory vyplatilo 17,9 miliar…