Ministerstvo průmyslu a obchodu: Pozor na energošmejdy, kteří teď spotřebitelům nabízejí „pomoc“

21.10.2021 16:09 | Tisková zpráva

Energetický regulační úřad (ERÚ) zachytil první stížnosti na energetické šmejdy, kteří se snaží zneužít ukončení dodávek energií od společností ze skupiny Bohemia Energy. Spotřebitelům nabízejí pomoc s výběrem nového dodavatele, jejich služby ale mohou přivést zákazníky do ještě větších problémů.

Ministerstvo průmyslu a obchodu: Pozor na energošmejdy, kteří teď spotřebitelům nabízejí „pomoc“
Foto: mpo.cz
Popisek: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - logo

„Šmejdi opět dokazují, proč si své jméno zaslouží. Znovu se vydávají za pracovníky našeho úřadu, nebo si rovnou vymýšlejí pohádky o úřadu zcela novém, který má pomáhat lidem, kteří nyní spadají pod dodavatele poslední instance. Stížností zatím máme jen několik desítek, ale spotřebitelé si svou chybu většinou uvědomí až později, když po nich někdo vymáhá pokuty, což je pozdě. Proto naše varování přichází teď, než stížností budou tisíce," říká Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

To, že telefonát nepochází z ERÚ ani jiného úřadu, lidé poznají snadno. Žádný úřad totiž neprodává energie a nesmí doporučovat konkrétní dodavatele energií. Dalším charakteristickým rysem podvodníků bývá tvrzení, že nic není závazné a lidé si své rozhodnutí mohou kdykoliv rozmyslet.

Podobné rádoby nezávazné nabídky bývají samozřejmě závazné. Spotřebitel totiž může smlouvu uzavřít i po telefonu. Dostat se z ní bývá o poznání složitější, a když od smlouvy nestihne včas odstoupit, do 14 dnů, končí taková nabídka zpravidla sankcí.

„Napřímo se mohou lidem ozvat například dodavatelé poslední instance, ale i ti většinou posílají dopisy, nebo spotřebitelé volají jim, ne naopak. Nejste-li si jistí, s kým hovoříte po telefonu, je postup jednoduchý. Nechte si zaslat smlouvu písemně. Žádný ze slušných dodavatelů Vás nebude nutit, abyste odsouhlasili do sluchátka něco, nad čím se potřebujete pořádně zamyslet," doplňuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

V současnosti řeší ERÚ se spotřebiteli především dotazy týkající se přechodu do režimu dodavatele poslední instance, kterých přicházejí denně stovky. V běžných časech ale spotřebitelé potřebují pomoc nejčastěji právě kvůli nekorektnímu jednání zprostředkovatelů, kteří stojí za více než polovinou spotřebitelských podání na úřad. Kompetence nad zprostředkovateli přitom ERÚ bude mít až od příštího roku, přičemž ani registr zprostředkovatelů nevyčistí trh od nekalých praktik hned.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Finanční správa: Daňové echo – Moderní přístup k efektivní správě daní

11:12 Finanční správa: Daňové echo – Moderní přístup k efektivní správě daní

Generální finanční ředitelství (GFŘ) začalo používat nový nástroj pro zlepšení správy daní a komunik…