Ministerstvo spravedlnosti: Nejvyšší správní soud omezil nahlížení do Centrálního registru oznámení

10.11.2020 17:56 | Zprávy

Ministerstvo spravedlnosti omezilo na základě rozsudku Nejvyššího správního soudu přístup k oznámení veřejných funkcionářů, převážně politiků. Oznámení budou nově dostupná pouze na základě předchozí žádosti. Rozhodnutí soudu nic nemění na rozsahu zpřístupňovaných údajů.

Ministerstvo spravedlnosti: Nejvyšší správní soud omezil nahlížení do Centrálního registru oznámení
Foto: justice.cz
Popisek: Ministerstvo spravedlnosti ČR

S ohledem na rozsudek Nejvyššího správního soudu z 29. října 2020[1] omezilo Ministerstvo spravedlnosti od pátku 6. listopadu 2020 přístup k oznámením politicky veřejných funkcionářů[2] evidovaným v Centrálním registru oznámení. Oznámení těchto veřejných funkcionářů, převážně politiků, budou nově dostupná pouze na základě předchozí individualizované žádosti (více ZDE). Rozsah zpřístupňovaných údajů se touto změnou nijak nemění.

Nejvyšší správní soud dále argumentoval tím, že závěr Ústavního soudu o protiústavnosti úpravy zpřístupňování oznámení v Centrálním registru oznámení v nálezu z 11. února 2020[3] brání tomu, aby správní orgány sankcionovaly porušení povinnosti podat oznámení podle zákona o střetu zájmů, a to i v době před nabytím vykonatelnosti tohoto nálezu.

Ministerstvo spravedlnosti proto přistoupilo k tomu, že zjištěné přestupky veřejných funkcionářů spočívající v nesplnění oznamovací povinnosti v období ode dne vyhlášení předmětného nálezu Ústavního soudu do 6. listopadu 2020, kdy byl přístup k jejich oznámením omezen, nebudou oznamovány příslušným správním orgánům k zahájení řízení o přestupku.

Popsaný postup zajistí, že nadále nebude docházet k nepřiměřenému zásahu do práva na soukromí a práva na informační sebeurčení veřejných funkcionářů, který byl motivem přijetí citovaného nálezu Ústavního soudu i rozsudku Nejvyššího správního soudu. Současně s tím nicméně odpadá jakákoliv překážka, pro kterou by veřejní funkcionáři nemohli řádně podávat oznámení podle zákona o střetu zájmů.

Poznámky:
[1] čj. 9 As 173/2020 – 32
[2] podle § 2 odst. 1 zákona o střetu zájmů
[3] sp. zn. Pl. ÚS 38/17

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Pavel Žáček, Ph.D. byl položen dotaz

Co přesně je ta neoprávněná činnost pro cizí moc?

A k čemu je tento zákon? Pokud je přeci něco nezákonné, tak na to jsou tresty nebo má trestat nějakou činnost, která není nezákonná? A lze za takovou činnost pak vůbec někoho postihovat, když nedělá nic nezákonného? A ještě by mě zajímalo, jaké tresty za takovou činnost navrhujete?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: V Krušných horách začala šetrná přeměna porostů

16:13 Lesy ČR: V Krušných horách začala šetrná přeměna porostů

Podpořit v Krušných horách přirozeně obnovené stromy podrůstající ty mateřské, lesy prosvětlit a pos…