Ačkoliv současná vláda novelizovala zákon o EIA v roce 2015 a zhojila tak více než desetileté výtky Evropské komise k právní úpravě zákona o EIA (Česká republika musí nyní kvůli nečinnosti bývalých vlád zopakovat proces EIA u více než 90 dopravních projektů), mezitím v roce 2014 Evropa znovu směrnici o EIA novelizovala. ČR tak musí do května 2017 opětovně český zákon o EIA upravit dle požadavků novelizované evropské směrnice.
„Rychlá implementace části nové legislativy může umožnit ČR získání výjimky ze zopakování procesu EIA u 11 klíčových staveb, u kterých by případné zdržení ohrozilo konkurenceschopnost ČR v Evropě a také pohyb pro transevropské dopravní síti TEN-T, která je stejně důležitá i pro okolní státy Evropy. Nová právní úprava musí být schválena vládou do konce května a následně předložena k projednání v poslanecké sněmovně ve zrychleném čtení na mimořádné schůzi,“ říká ministr Brabec.
Vláda bude nadále o možnosti udělení výjimky na výjimečné případy jednat v Evropské komisi, popřípadě i o dalších řešeních, které by umožnily zahájit stavbu u dotčených projektů bez nutnosti opakování procesu EIA.
Mezi výjimečné případy, na které je možné aplikovat výjimku podle poslední novely směrnice EIA, patří živelní pohromy, ale např. i ohrožení politické, administrativní nebo ekonomické stability či bezpečnosti státu atp. "Nicméně právě, jakým způsobem a za jakých podmínek bude možné aplikovat příslušnou výjimku, je předmětem aktuálních jednání vlády s Bruselem a použití výjimky bude předmětem dohody s Evropskou komisí,“ pokračuje ministr Brabec.
„Současně musí být zahájena příprava plné transpozice nové směrnice EIA do českého práva, což je jednou z podmínek Evropské komise pro další jednání o výjimce," doplnil ministr.
Nová evropská směrnice EIA, která musí být uvedena do českého právního řádu do května roku 2017, se týká zejména zajištění objektivity příslušného povolovacího úřadu a předejití střetům zájmů, zajištění aktuálnosti stanoviska EIA v povolovacích řízeních, zavedení monitoringu významných negativních vlivů, zavedení posuzování vlivů klimatické změny a přírodních katastrof, zavedení sankcí za nedodržování požadavků zákona, ale i zjednodušení a aktualizaci rozsahu posuzovaných záměrů. Cílem směrnice je zefektivnit a zrychlit proces EIA.
Jak vznikl problém EIA a mýty a fakta zde.
Seznam 11 klíčových staveb, kterých se týkají současná vyjednávání v EK:
- D3 Obchvat Českých Budějovic
- D3 0310/I Úsilné – Hodějovice
- D3 0310/II Hodějovice – Třebonín
- D6 - obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice
- D6 Lubenec, obchvat
- D6 Řevničov, obchvat
- D6 Nové Strašecí – Řevničov
- D48 Frýdek Místek – obchvat
- D35 - Opatovice – Ostrov
- D35 Opatovice nad Labem – Časy
- D35 Časy – Ostrov
- D49 Hulín – Fryšták
- D55 Otrokovice obchvat JV
- D11 Hradec Králové – Smiřice
- I/11 Ostrava, prodloužená Rudná
- D1 Říkovice – Přerov
- D0 SOKP 511 D1 – Běchovice
- Modernizace železniční trati Sudoměřice – Votice
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva