Návrh poslanců Věry Kovářové, Leoše Hegera, Jiřího Skalického a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 1056)
Cílem předloženého návrhu zákona je zvýšit odpočet od základu daně z příjmů fyzických osob u dárců krve a jejich složek z částky 2 000 Kč na 3 000 Kč za jeden odběr. V případě odběru krvetvorných buněk se nově navrhuje odečíst od základu daně částku 20 000 Kč za jeden odběr. Podle předkladatele představuje navržená úprava opatření motivačního charakteru, které by mělo zvýšit počty dobrovolných dárců krve a kostní dřeně.
Návrh poslanců Jeronýma Tejce, Romana Váni, Jiřího Petrů, Jiřího Koskuby a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 1057)
Cílem návrhu zákona je umožnit ukládání trestu zákazu činnosti řízení motorového vozidla nebo letadla i v případech, kdy se pachatel trestného činu nedopustil v souvislosti s touto činností, ale trestný čin spáchal pod vlivem omamné nebo psychotropní látky.
Návrh poslance Andreje Babiše na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 192/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (sněmovní tisk č. 1058)
Cílem předloženého návrhu zákona je nově od 1. ledna 2018 podrobit zdanění daní z příjmů úrokové příjmy z dluhopisu plynoucí po uvedeném datu fyzické osobě, která byla v době emise dluhopisu nebo v době jeho nabytí osobou spojenou s emitentem dluhopisů. Spojenými osobami se ve smyslu § 23 odst. 7 zákona č. 586/1992, o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů, pro tyto účely rozumí
-? kapitálově spojené osoby nebo jinak spojené osoby, kterými jsou osoby:
1. kdy se jedna osoba podílí na vedení nebo kontrole jiné osoby,
2. kdy se shodné osoby nebo osoby blízké podílejí na vedení nebo kontrole jiných osob,
3. ovládající a osoby ovládané a osoby ovládané stejnou ovládající osobou,
4. blízké,
5. které vytvořily právní vztah převážně za účelem snížení základu daně nebo zvýšení daňové ztráty.
Uvedené opatření míří zejména na zdanění úrokových příjmů z tzv. korunových dluhopisů, tj. dluhopisů, jejichž jmenovitá hodnota činí 1 Kč.
Návrh poslance Karla Fiedlera na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 192/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (sněmovní tisk č. 1074)
Cílem předloženého návrhu zákona je, shodně, jako je tomu u dříve podaného návrhu poslance Andreje Babiše (sněmovní tisk č. 1058), nově od 1. ledna 2018 podrobit zdanění daní z příjmů úrokové příjmy z dluhopisu plynoucí po uvedeném datu fyzické osobě, která byla v době emise dluhopisu nebo v době jeho nabytí osobou spojenou s emitentem dluhopisů. Spojenými osobami se ve smyslu § 23 odst. 7 zákona č. 586/1992, o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, pro tyto účely rozumí
-? kapitálově spojené osoby nebo jinak spojené osoby, kterými jsou osoby
1. kdy se jedna osoba podílí na vedení nebo kontrole jiné osoby,
2. kdy se shodné osoby nebo osoby blízké podílejí na vedení nebo kontrole jiných osob,
3. ovládající a osoby ovládané a osoby ovládané stejnou ovládající osobou,
4. blízké,
5. které vytvořily právní vztah převážně za účelem snížení základu daně nebo zvýšení daňové ztráty.
Návrh poslance Karla Fiedlera oproti návrhu poslance Andreje Babiše rozšiřuje okruh poplatníků, jejichž úrokové výnosy z dluhopisů mají být nově podrobeny dani z příjmů, dále
o poplatníka, který je spojenou osobou s fyzickou osobou, která byla v okamžiku emise dluhopisu spojenou osobou s emitentem, nebo poplatníkem, který je spojenou osobou s poplatníkem, který dluhopis nabyl v době, kdy byl spojenou osobou s emitentem.
Návrh na vstup vlády do řízení vedeného před Ústavním soudem pod spisovou značkou Pl. ÚS 4/17 o návrhu prezidenta republiky na zrušení jednotlivých ustanovení zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a na zrušení jednotlivých ustanovení zákona č. 14/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 159/2006, o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Soudce Ústavního soudu informoval předsedu vlády Mgr. Bohuslava Sobotku o zahájení řízení sp. zn. Pl. ÚS 4/17 o návrhu prezidenta republiky na zrušení jednotlivých ustanovení zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a na zrušení jednotlivých ustanovení zákona č. 14/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 159/2006, o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen „návrh“). Soudce zpravodaj též, v intencích ustanovení § 69 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, vyzval vládu, aby do 30 dnů od doručení výše uvedeného přípisu sdělila, zda využije svého práva a vstoupí do řízení o návrhu, a v případě, že tohoto práva využije, aby ve lhůtě 30 dnů od rozhodnutí vlády o vstupu zaslala své písemné vyjádření k obsahu návrhu.
K obsahu návrhu:
Prezident republiky navrhuje, aby Ústavní soud zrušil ustanovení § 4a, 4b a 4c zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů a s tím související § 9 odst. 1 písm. e) cit. zákona a v zákoně č. 14/2017 Sb. čl. II body 1 a 6 a část třetí (přechodná ustanovení).
Navrhovatel má obecně za to, že jím napadená ustanovení § 4a až 4c zákona o střetu zájmů (dále jen „zákon“) překračují ve vztahu k členovi vlády rámec čl. 70 Ústavy ČR, podle něhož člen vlády nesmí vykonávat činnosti, jejichž povaha odporuje výkonu jeho funkce.
K § 4a a shodně i k § 9 odst. 1 písm. e) zákona a k čl. II bodu 6 zákona č. 14/2017 Sb., (obsahujícím přechodná ustanovení k novele zákona) a též k části třetí zákona č. 14/2017 Sb., (obsahující změnu zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání) navrhovatel uvádí, že tato ustanovení jsou v rozporu s čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“), podle něhož vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Navrhovatel má v této souvislosti za to, že dikce celého § 4a zákona nutí veřejné činitele k tomu, aby se vzdali vlastnictví majetkového podílu v subjektech, které jsou provozovateli rozhlasového nebo televizního vysílání, nebo které jsou vydavateli periodického tisku. Navrhovatel dále namítá, že uvedená ustanovení neobstojí v testu proporcionality, neboť jsou v rozporu jak s principem vhodnosti, tak i s principy potřebnosti a přiměřenosti.
Zhodnocení plnění opatření uvedených v Akčním plánu boje s korupcí na rok 2016
Usnesením vlády ze dne 15. prosince 2014 č. 1057 (dále jen „UV 1057/2014“) byla schválena Vládní koncepce boje s korupcí na léta 2015 až 2017 (dále jen „Koncepce“). Ta definovala mantinely vládní politiky boje s korupcí, zejména stanovila účinné nástroje, formulovala základní obsah jednoletých akčních plánů pro boj s korupcí a vymezila jejich institucionální rámec. Koncepce je postavena na čtyřech prioritách:
• výkonná a nezávislá exekutiva,
• transparentnost a otevřený přístup k informacím,
• hospodárné nakládání s majetkem státu a
• rozvoj občanské společnosti.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva