NPÚ: Renesanční epitaf odhalil po restaurování mimořádnou uměleckou kvalitu

15.10.2021 16:09 | Tisková zpráva

Po dvou letech bylo dokončeno náročné restaurování renesančního epitafu v kostele sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci na Jindřichohradecku. To bylo realizováno v rámci projektu Ministerstva kultury NAKI II. Návštěvníci kostela mají nyní šanci prohlédnout si unikátní renesanční památník bez vápenatých nátěrů.

NPÚ: Renesanční epitaf odhalil po restaurování mimořádnou uměleckou kvalitu
Foto: red
Popisek: Národní památkový ústav

V dvoulodním kostele sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci na Jindřichohradecku, historické části jihozápadní Moravy, si Jan Hodějovský z Hodějova nechal roku 1582 zřídit monumentální téměř sedm metrů výsoký epitaf se sochařskou výzdobou na památku svých rodičů a rodiny. V historii úmyslně poškozený památník postupně pokryly desítky vápenných nátěrů, takže již nebyl dobře patrný charakter a vzhled unikátního renesančního díla.

Díky spolupráci Univerzity Pardubice, konkrétně Fakulty restaurování v Litomyšli a Univerzity Palackého v Olomouci proběhlo v letech 2019–2021 restaurování epitafu Hodějovských z Hodějova v rámci projektu Ministerstva kultury NAKI II. – Renesanční a manýristické štukatérství v Čechách a na Moravě id. č.: DG18P02OVV005.

"V těchto dnech byly náročné práce dokončeny. Po několika staletí tak můžeme znovu obdivovat krásu renesanční kamenné architektury včetně sochařské výzdoby provedené ve štuku, který byl opatřen barevností napodobující různé druhy mramoru," uvedl PhDr. Roman Lavička, Ph.D. z Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích, který na restaurování dohlížel. "Opět můžeme pohlédnout do tváře pana Hodějovského z Hodějova, jeho manželky Eufrozíny z Vartemberka a jeho dětí," dodal Roman Lavička.

Ve středním poli edikulového rámu se nalézá reliéfní zobrazení rodiny Jana Hodějovského z Hodějova, jak klečí v modlitbě před ukřižovaným Ježíšem na Kříži. V levé části klečí Jan Hodějovský oděný v brnění, přilba položená na zemi, se dvěma syny a na protější straně zrcadlově přivrácena ke středu se nalézá jeho manželka Eufrozína z Vartemberku (†1582) s dvěma dcerami. V tympanonu trojúhelného nástavce je vložena reliéfní polopostava Boha Otce. Při patách štítu klečí po stranách dva andělé adorující Zmrtvýchvstalého Spasitele s vítěznou korouhví, který stojí na vrcholu antikizující architektury jako symbolický cíl pozemské pouti člověka, respektive členů rodiny donátora.

Více informací naleznete na webových stránkách Centra pro studium raného novověku ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

22:03 Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

Nalaďte se na adventní čas předvánočním programem pro celou rodinu. Muzeum zemědělské techniky v Čás…