Národní den železnice ČD oslaví 175 let od příjezdu prvního vlaku na naše území

20.09.2014 13:41 | Zprávy

Břeclav se v sobotu 27. září stane centrem oslav příjezdu prvního vlaku na území našeho státu. Národní den železnice Českých drah připomene 175letou historii železniční dopravy v zemi a představí i největší novinky.

Národní den železnice ČD oslaví 175 let od příjezdu prvního vlaku na naše území
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Vedle historických vozů a lokomotiv se postaví nejmodernější railjet nebo Pendolino. Svět historie a změny doplní svět zábavy určený nejen pro nejmenší návštěvníky. Na jih Moravy dorazí i pětice protokolárních vlaků, které doplní nostalgické jízdy do blízkého okolí. Vstup na celodenní oslavy je zdarma, program je připravený od 10:00 do 17:00. Veškeré informace o oslavách jsou k dispozici na stránkách www.denzeleznice.cz.

175 let železniční dopravy

První pravidelný parostrojní vlak přijel z Vídně na naše území 6. června 1839. Cílovou stanicí byla Břeclav, o měsíc později spojila železnice Vídeň, Břeclav s Brnem. Cesta z Vídně do jihomoravské metropole trvala pět a půl hodiny. Dnešní vlaky urazí stejnou vzdálenost za hodinu a čtyřicet minut. Význam železnice, její historii a pokrok připomene sobotní Národní den železnice v Břeclavi.

Pětice protokolárních vlaků z největších tuzemských měst i ze zahraničí

Na oslavu v Břeclavi vypraví národní dopravce hned několik zvláštních protokolárních vlaků. Ty se paprskovitě sjedou tak, aby cestující pohodlně stihli zahájení oslav v 10 hodin. Můžou zvolit cestu historickou soupravou nebo nejmodernější. Z Prahy pojede souprava ČD railjet jako expres Karl Ghega, z Bohumína a Ostravy Pendolino coby expres Císař Ferdinand. Soupravy jsou povinně místenkové a jízdenky lze zakoupit v předprodeji. Z Brna vyrazí historický vlak v čele s lokomotivou 475.101 „Šlechtična“, stejná řada lokomotivy, konkrétně 475.179, potáhne soupravu z Bratislavy, z Vídně pojede v čele zvláštního vlaku legendární rychlíková lokomotiva 310.23 „Hrboun“. Pro cestu do Břeclavi je možné využít také pravidelné spoje.

V den konání Národního dne železnice se už tradičně rozšiřuje možnost využití Skupinové víkendové jízdenky. V sobotu 27. září 2014 může na tuto jízdenku cestovat až pět osob bez omezení věku.

Svět historie

Tradičně největším lákadlem jsou historické lokomotivy, jednotky a vozy. Na oslavách se představí desítky strojů z dob páry, motorizace či elektrizace. Nepůjde pouze o tuzemské, ze Slovenska přijede například Modrý Šíp M 274.004, představí se i polská parní lokomotiva Ol12-7 nebo rakouský „Hrboun“. Hlavní „stanoviště“ exponátů ze Světa historie naleznou návštěvníci zejména v areálu Depa kolejových vozidel na protilehlé straně nádraží, zde budou probíhat i moderované ukázky na točně. V blízkosti hlavního podia ve Světě zábavy budou umístěny dva mimořádné vozy, jedná se o Masarykův salonní vůz z roku 1939 a salonní vůz prezidenta Husáka z roku 1969.

Svět změny

Svět změny reprezentuje moderní vozový park Českých drah. Letošní největší novinkou na kolejích bude ČD railjet, který poveze protokolární vlak z Prahy. Po celý den bude zpřístupněn veřejnosti a svou nabídku představí i restaurační vůz. Chybět nemůže ani jednotka Pendolino, která dorazí z Ostravska a bude otevřena k prohlídkám do svého odjezdu ve 14:30. Představí se také početná rodina Regio… – Panter, Shark a Spider. Vše doplní nejnovější lokomotiva řady 380. Svět změny bude přímo v břeclavské stanici, převážně na koleji 11 a 7b.

Svět zábavy

Bohatý doprovodný program čeká na malé i velké návštěvníky. V blízkosti nového autobusového terminálu, v těsném sousedství s výpravní budovou, bude hlavní podium a stanoviště zábavy. Průvodcem bude Patrik Hezucký, který odstartuje závody ručních drezín pro celou rodinu. Pro nejmenší návštěvníky bude připraven divadelní a hrací stan s železničními pohádkami, soutěžemi, atrakcemi, hrami a spoustou dalších aktivit. Děti zabaví maskot Elfík. Odpočinek nabídne relax zóna s pohodlným sezením a Wi-Fi připojením.

Zvláštní a pravidelné vlaky

V průběhu dne vypraví České dráhy šest historických, parních a motorových, vlaků do blízkého okolí. Vyjedou do Znojma, Hodonína, Veselí nad Moravou, Starého Města u Uherského Hradiště, Mikulova. Parní vlaky budu jezdit i mezi Břeclaví a Lednicí. Vyjede i specialita pro železniční nadšence, patnáctivozový nákladní fotovlak s motorovými lokomotivami „Sergej“.

Proč slavíme Den železnice?

Den železnice připomínádatum 27. září 1825, kdy byl zahájen provoz s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona mezi anglickými městy Stockton a Darlington na trase dlouhé 40 km. Byla to revoluční změna, která nahrazovala koňské povozy a vodní kanály, začaly se budovat tratě a postupně přecházela přeprava zboží a cestujících na železnici. Na našem území se první železnice objevila v roce 1832, kdy byla vybudována naše první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi.

Podrobnosti o oslavách Dne železnice jsou na internetových stránkách www.denzeleznice.cz.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: České dráhy

Robert Králíček byl položen dotaz

digitalizace

Ukažte mi někoho, komu se z politiků na první pokud podařila nějaká digitalizace. A proč se v tomto směru pořád tak pozadu? PS: Tímto dotazem nehájím Bartoše, jen mi přijde, že v tom není sám, že udělat něco pořádně vám politikům obecně dělá dost problém

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

22:03 Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

Aktuální výsledky národního výzkumu poslechovosti rádií v České republice Radioprojekt za 2. a 3. kv…