Vedle historických vozů a lokomotiv se postaví nejmodernější railjet nebo Pendolino. Svět historie a změny doplní svět zábavy určený nejen pro nejmenší návštěvníky. Na jih Moravy dorazí i pětice protokolárních vlaků, které doplní nostalgické jízdy do blízkého okolí. Vstup na celodenní oslavy je zdarma, program je připravený od 10:00 do 17:00. Veškeré informace o oslavách jsou k dispozici na stránkách www.denzeleznice.cz.
175 let železniční dopravy
První pravidelný parostrojní vlak přijel z Vídně na naše území 6. června 1839. Cílovou stanicí byla Břeclav, o měsíc později spojila železnice Vídeň, Břeclav s Brnem. Cesta z Vídně do jihomoravské metropole trvala pět a půl hodiny. Dnešní vlaky urazí stejnou vzdálenost za hodinu a čtyřicet minut. Význam železnice, její historii a pokrok připomene sobotní Národní den železnice v Břeclavi.
Pětice protokolárních vlaků z největších tuzemských měst i ze zahraničí
Na oslavu v Břeclavi vypraví národní dopravce hned několik zvláštních protokolárních vlaků. Ty se paprskovitě sjedou tak, aby cestující pohodlně stihli zahájení oslav v 10 hodin. Můžou zvolit cestu historickou soupravou nebo nejmodernější. Z Prahy pojede souprava ČD railjet jako expres Karl Ghega, z Bohumína a Ostravy Pendolino coby expres Císař Ferdinand. Soupravy jsou povinně místenkové a jízdenky lze zakoupit v předprodeji. Z Brna vyrazí historický vlak v čele s lokomotivou 475.101 „Šlechtična“, stejná řada lokomotivy, konkrétně 475.179, potáhne soupravu z Bratislavy, z Vídně pojede v čele zvláštního vlaku legendární rychlíková lokomotiva 310.23 „Hrboun“. Pro cestu do Břeclavi je možné využít také pravidelné spoje.
V den konání Národního dne železnice se už tradičně rozšiřuje možnost využití Skupinové víkendové jízdenky. V sobotu 27. září 2014 může na tuto jízdenku cestovat až pět osob bez omezení věku.
Svět historie
Tradičně největším lákadlem jsou historické lokomotivy, jednotky a vozy. Na oslavách se představí desítky strojů z dob páry, motorizace či elektrizace. Nepůjde pouze o tuzemské, ze Slovenska přijede například Modrý Šíp M 274.004, představí se i polská parní lokomotiva Ol12-7 nebo rakouský „Hrboun“. Hlavní „stanoviště“ exponátů ze Světa historie naleznou návštěvníci zejména v areálu Depa kolejových vozidel na protilehlé straně nádraží, zde budou probíhat i moderované ukázky na točně. V blízkosti hlavního podia ve Světě zábavy budou umístěny dva mimořádné vozy, jedná se o Masarykův salonní vůz z roku 1939 a salonní vůz prezidenta Husáka z roku 1969.
Svět změny
Svět změny reprezentuje moderní vozový park Českých drah. Letošní největší novinkou na kolejích bude ČD railjet, který poveze protokolární vlak z Prahy. Po celý den bude zpřístupněn veřejnosti a svou nabídku představí i restaurační vůz. Chybět nemůže ani jednotka Pendolino, která dorazí z Ostravska a bude otevřena k prohlídkám do svého odjezdu ve 14:30. Představí se také početná rodina Regio… – Panter, Shark a Spider. Vše doplní nejnovější lokomotiva řady 380. Svět změny bude přímo v břeclavské stanici, převážně na koleji 11 a 7b.
Svět zábavy
Bohatý doprovodný program čeká na malé i velké návštěvníky. V blízkosti nového autobusového terminálu, v těsném sousedství s výpravní budovou, bude hlavní podium a stanoviště zábavy. Průvodcem bude Patrik Hezucký, který odstartuje závody ručních drezín pro celou rodinu. Pro nejmenší návštěvníky bude připraven divadelní a hrací stan s železničními pohádkami, soutěžemi, atrakcemi, hrami a spoustou dalších aktivit. Děti zabaví maskot Elfík. Odpočinek nabídne relax zóna s pohodlným sezením a Wi-Fi připojením.
Zvláštní a pravidelné vlaky
V průběhu dne vypraví České dráhy šest historických, parních a motorových, vlaků do blízkého okolí. Vyjedou do Znojma, Hodonína, Veselí nad Moravou, Starého Města u Uherského Hradiště, Mikulova. Parní vlaky budu jezdit i mezi Břeclaví a Lednicí. Vyjede i specialita pro železniční nadšence, patnáctivozový nákladní fotovlak s motorovými lokomotivami „Sergej“.
Proč slavíme Den železnice?
Den železnice připomínádatum 27. září 1825, kdy byl zahájen provoz s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona mezi anglickými městy Stockton a Darlington na trase dlouhé 40 km. Byla to revoluční změna, která nahrazovala koňské povozy a vodní kanály, začaly se budovat tratě a postupně přecházela přeprava zboží a cestujících na železnici. Na našem území se první železnice objevila v roce 1832, kdy byla vybudována naše první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi.
Podrobnosti o oslavách Dne železnice jsou na internetových stránkách www.denzeleznice.cz.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: České dráhy