Není plán a byly zrušeny dílny ve školách, konstatovali ministři. Lámou si hlavy, jak motivovat hybatele společnosti

21.09.2014 8:15 | Zprávy

Na setkání SESIA děkanů strojních fakult z ČR a SR se vyjádřili přední představitelé vlády, průmyslu, vědy a vývoje, že vnímají neutěšený stav na poli vzdělávání budoucích hybatelů rozvoje naší společnosti.

Není plán a byly zrušeny dílny ve školách, konstatovali ministři. Lámou si hlavy, jak motivovat hybatele společnosti
Foto: Pardubický kraj
Popisek: Léto na umprumce

Profesor Valášek, děkan strojní fakulty ČVUT v Praze, hodnotí pozitivně názorovou shodu, ke které došlo s ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem a místopředsedou vlády Pavlem Bělobrádkem a náměstkem ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jaroslavem Fidrmucem. Ministři konstatovali, že v současnosti není žádný víceletý plán, jak stav ve strojírenství jako základu průmyslu rychle zlepšit. Místopředseda vlády, který je ve své funkci krátce, zjistil, že v základních školách byly zrušeny dílny a že se vytratil plán podpory technického vzdělávání v dlouhodobém horizontu. Od minulého režimu došlo k citelné likvidaci podpory výuky technických oborů na českých školách. Tuto podporu by rád získal při jednání s ostatními ministry. Dnes konkrétně bude jednat s ministrem financí, aby získal dostatečné investiční prostředky k realizaci dlouhodobého plánu na rozvoj a znovuobnovení podpory technických oborů tak, aby odpovídala potřebám strojírenských firem a poptávce celé společnosti. Je si vědom toho, že v inovaci strojírenství je naše budoucnost.  Proto je nutné propojit školství, vědu a výzkum a provázat k tomuto cíli financování z národních a evropských zdrojů.

Ministr Mládek vnímá problematiku obdobně a snaží se získat inspiraci v okolních státech zejména v Německu, které podporuje duální vzdělávání mezi středními a vysokými školami. Vnímá ho jako prioritní, aby se nezastavil rozvoj vědy a výzkumu, který vede k zaměstnanosti a ke zvýšení životní úrovně. K popularizaci technických oborů vybídl také zástupce vysokých škol hlavně proto, aby se ve společnosti zlepšil jejich obraz a atraktivita přitáhla nové studenty.

S každou vládní garniturou se mění koncepce a neexistuje dlouhodobý plán pro rozvoj vzdělávání a výzkumu v technických oborech. Rozdíl mezi českým a asijským studentem podle slov místopředsedy vlády Bělobrádka je ten, že český student studuje, co ho baví a asijský, co ho bude živit.

Ministr Mládek vyzval k použití inspirace Fraunhoferovým modelem z Německa pro efektivní podporu posloupnosti výzkum, vývoj, inovace pro průmyslové podniky. Německá Fraunhoferova společnost dostává například prostředky přímo od státu, část získá smluvním výzkumem a úměrně objemu smluvního výzkumu dostane další veřejné prostředky od státu. Bohužel v České republice je potíž, že veřejné financování takového modelu výzkumu je nepravidelné a kampaňovité. “Jeho význam je obrovský, proto potřebujeme pro tento efektivní model spojení motivace firem a podpory státu,“ říká děkan strojní fakulty ČVUT Michael Valášek.

Iniciátorem akce je Prof. Ing. Michael Valášek, DrSc.,který spojuje vědu a výzkum s inovacemi a praktickými aplikacemi v průmyslu a s rozsáhlým pedagogickým působením. Má 38 impaktovaných článků, celkem přes 1000 článků, 249 citací na WOS, H/index 10, 36 podaných českých a 13 mezinárodních patentů, v roce 2003 dostal prestižní cenu Česká hlava – invence.  Je sekretářem International Association of Vehicle System Dynamics a spoluzakladatel mezinárodního časopisu Multibody System Dynamics. Založil na ČVUT v Praze, jako první v ČR, obor mechatronika. Vytvořil 19 nových předmětů, z nichž většinu učí. Má řadu doktorandů, z nichž 25 již obhájilo svou práci. Současně řeší na dvě desítky výzkumných projektů.

Byl letos zvolen novým děkanem Fakulty strojní ČVUT se zcela novou inovativní koncepcí fungování vysoké školy. Jde o spojení dvojího pohledu na fakultu jako na univerzitu a jako na firmu. Další revoluční prvky – systém řízení kvality studia moderními statistickými metodami, aktivní vztah s průmyslem podle custom relationship management, nastolení otázky empatie v odborném světě a v navrhování strojů.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Zuzana Ožanová byl položen dotaz

Poděkováni ODS

Začal jsem manuálně pracovat v létě roku 1967, kdy mi bylo 15.let. Dnes v roce 2024, listopad musím pracovat stále. Jsem docentem na vysoké škole.Pracuji tedy 57 let. Bohužel musím! Myslíte že je to správné? Důvod je udržení alespoň průměrné životní úrovně. Děkuji za vysvětlení.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

22:03 Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

Aktuální výsledky národního výzkumu poslechovosti rádií v České republice Radioprojekt za 2. a 3. kv…