Nová éra cestování na pražské letiště, DPP a Škoda Group představily nejdelší trolejbus v ČR

23.11.2023 7:23 | Tisková zpráva

Cestující využívající veřejnou dopravu na či z Letiště Václava Havla Praha již brzy čeká velká změna. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a Škoda Group v konsorciu s polským výrobcem Solaris Bus & Coach dnes na veletrhu Czechbus 2023 v pražských Letňanech představily dlouho očekávaný tříčlánkový, téměř 25metrový bateriový trolejbus Škoda–Solaris 24m.

Nová éra cestování na pražské letiště, DPP a Škoda Group představily nejdelší trolejbus v ČR
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

DPP objednal 20 těchto vozidel pro linku v úseku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha, která se po dokončení elektrifikace změní z autobusové linky č. 119 na trolejbusovou č. 59. Škoda–Solaris 24m budou vůbec nejdelšími trolejbusy využívanými v MHD v ČR. DPP se stane jejich prvním českým provozovatelem, Praha pak prvním městem v ČR, kde budou jezdit. Jejich nasazení přispěje nejen k významnému zvýšení přepravní kapacity na lince mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Praha, ale i zlepšení komfortu cestujících při současném snížení emisí skleníkových plynů i hladiny hluku.

„Z nejdelšího vyrobeného trolejbusu jsme opravdu nadšení. Není to jen další typ vozidla a rozšířené portfolio, je to i symbol změny v úrovni a kapacitě cestování. Věříme, že cestující novinku ocení. A obavy nejsou nutné ani u řidičů samotných trolejbusů ani těch kolemjedoucích. Tříčlánkový trolejbus se i přes svoji délku ovládá velmi dobře, jeho řízení a manévrování je srovnatelné s běžnými kloubovými trolejbusy. V neposlední řadě máme možnost podílet se na znovuzavádění trolejbusové dopravy do pražských ulic, což nás doopravdy těší. Škodovka byla součástí mnoha historických okamžiků a ceníme si toho, že opět můžeme stát u něčeho tak významného,“ uvedl Radek Svoboda, Managing Director Components & Bus Mobility ve Škoda Group.

„Nové tříčlánkové trolejbusy přinesou Praze a na linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Praha několik vylepšení ve srovnání se stávajícím stavem, kdy na ní jezdí kloubové naftové autobusy. V první řadě výměnou stávajících autobusů za velkokapacitní trolejbusy navýšíme na lince přepravní kapacitu minimálně o čtvrtinu až 30 %. Zvýšíme tím pohodlí pro cestující, kteří budou mít také více prostoru pro svá zavazadla. Dalšími pozitivy zejména pro životní prostředí bude úspora zhruba 690 tisíc litrů nafty a současně snížení emisí CO2 o cca 1850 tun, v obou případech na roční bázi. Preferovaným výhledovým řešením je samozřejmě vybudování železničního spojení na pražské letiště. Autobusová linka č. 119 je po lince č. 140 teprve druhá v pořadí, kde připravujeme zavedení moderních bateriových trolejbusů s kombinací provozu částečně pod trolejí a částečně na baterie. Kromě nich má DPP v různé fázi projektové přípravy dalších 13 městských autobusových linek a ve spolupráci se Středočeským krajem i první příměstskou, které se postupně do roku 2030 změní na trolejbusové. Po více než 50 letech od ukončení provozu skutečně vracíme do Prahy trolejbusy – lokálně bezemisní typ přepravy, který do kopcovitého profilu města vždy patřil. V současné době má Praha ze všech měst v ČR, kde jezdí trolejbusy, nejmenší trolejbusovou síť. Pokud se nám povede zrealizovat všechny rozpracované projekty, bude mít trolejbusová síť v Praze téměř 100 kilometrů a bude pravděpodobně nejdelší v ČR,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Nesmírně nás těší, že u tohoto elektrifikačního projektu vše postupuje podle harmonogramu. Výstavba infrastruktury v garáži Řepy a trolejbusové tratě na Letiště Václava Havla Praha se dostává do finální fáze s plánovaným dokončením na konci února příštího roku. Dnes představujeme veřejnosti první velkokapacitní trolejbus, dokonce s malým předstihem oproti harmonogramu. Pevně věřím, že se výrobci i nám podaří získat všechna nezbytná povolení, abychom jej na přelomu listopadu a prosince mohli poprvé vypravit, zatím na již dokončenou trolejbusovou trať z Palmovky do Čakovic a Miškovic a zahájit tak první etapu homologace vozidla. Nejdříve bez cestujících, během které je nutné najezdit 5 tisíc kilometrů. Po dosažení této mety se vozidlem budou moct svézt první cestující. Začne totiž druhá etapa homologace, tj. provoz vozidla s cestujícími, kdy je nutné najezdit až 15 tisíc kilometrů. Abychom to vše stihli, v lednu předpokládáme nasazení také druhého vozidla. Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bychom si měli převzít všech 20 trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz již na lince č. 59 na letiště,“ dodává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Politické neziskovky

Slibujete ukončit financování všech politicky zaměřených neziskovek z rozpočtu. Máte jejich seznam? Dost by mě zajímalo, které to jsou. A ještě kdo přesně teď rozhoduje, kolik která neziskovka dostane? Protože mě přijde, že je řada těch, co opravdu pomáhají, ale stát jim nepřispívá a je smutné, koli...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo financí: Změna zákona pomůže rozšíření projektů energetických úspor formou EPC

13:21 Ministerstvo financí: Změna zákona pomůže rozšíření projektů energetických úspor formou EPC

Budovy ve vlastnictví státu získají jednodušší přístup k projektům energetických úspor se zárukou (E…