Prvním řetězcem se závazkem k odebírání pouze bezklecových vajec bylo Tesco, po zveřejnění záběrů se přidaly Lidl, Penny Market, Globus, Kaufland a Rohlík.cz. Všechny zmíněné řetězce už na cestě k bezklecové budoucnosti pokročily. Největšího úspěchu dosáhly online supermarkety Rohlík.cz a Košík.cz, oba klecová vejce vyřadily z nabídky již v polovině roku 2019. Ani ostatní řetězce však nezahálí a pracují na změně.
„Zavázali jsme se do roku 2025 vyřadit z naší nabídky klecová vejce a to se nám průběžně daří. Naposledy letos v květnu jsme čtyři druhy klecových vajec nahradili podestýlkovými a jeden druh velikosti M6 jsme zcela z nabídky vyřadili,“ shrnuje změny v Globusu jeho tisková mluvčí Rita Gabrielová. „Všechny kroky, které nyní děláme, směřují ke změně našeho sortimentu vajec v co nejkratším čase,“ dodává. Nahrazení klecových vajec v baleních po deseti ve svém stálém sortimentu potvrzují i Lidl a Kaufland.
Supermarkety svými závazky donutily české drůbežáře, aby začali své chovy přestavovat na alternativní bezklecové typy. Prohlašuje to ve svých mediálních vystoupeních předsedkyně představenstva Českomoravské drůbežářské unie Gabriela Dlouhá, naposledy třeba v pořadu Máte slovo na ČT. Chystanou nebo započatou přestavbu už potvrzují i jednotliví producenti vajec.
Podnik Proagro Nymburk podle slov jeho zástupkyně Gabriely Krajňákové stihl přebudovat už zhruba 40 % kapacity klecové technologie a do budoucna chtějí přestavět celý chov. Odklon od klecových chovů potvrzuje i předsedkyně představenstva Zemědělské Cítov Eva Bělková: „V současné době máme klece vyskladněné a letos budeme naskladňovat pouze do voliér.“ Přestavbu potvrdili například také zástupci AG Maiwald, Agropodniku Hodonín i Podniku pro výrobu vajec v Kosičkách.
Dodavatelé technologií pro chov slepic zaznamenali v poslední době zvýšenou poptávku po alternativním typu ustájení, což jen dokazuje, že změna skutečně probíhá. „Klecové systémy se už v podstatě neprodávají, jen voliérové. U menších chovatelů zaznamenáváme i zvýšený zájem o typy chovu s volným výběhem,“ popisuje situaci obchodní zástupce firmy Big Dutchman Jan Šašek.
Zveřejnění záběrů spustilo řetězec událostí, kdy supermarkety reagovaly svými závazky na vlnu společenské nevole, a tak donutily drůbežáře k přestavbám. „Podle agentury Median chtějí zákaz klecových chovů tři čtvrtiny Čechů, protože si nepřejí, aby slepice žily namačkané v klecích a nemohly se věnovat svým přirozeným potřebám. Teď už zbývá přesvědčit jen politiky. O to se nyní v rámci naší kampaně snažíme a lidé mohou tuto snahu podpořit ZDE,“ konstatuje předseda spolku OBRAZ Marek Voršilka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva