Ombudsman se snaží pomoci bývalým klientům Bohemia Energy a dalších dodavatelů energií

07.11.2021 15:42 | Tisková zpráva

Bývalí klienti Bohemia Energy a dalších dodavatelů energií, kteří v posledních měsících ukončili činnost, se obracejí i na ombudsmana. Potýkají se s vysokými předpisy záloh od dodavatelů poslední instance.

Ombudsman se snaží pomoci bývalým klientům Bohemia Energy a dalších dodavatelů energií
Foto: Repro ČT
Popisek: Ombudsman Stanislav Křeček

Žádají o radu či pomoc a poukazují i na to, že Energetický regulační úřad (ERÚ) podle nich nebyl dostatečně aktivní, aby současné situaci zabránil. Ombudsman se proto rozhodl okolnosti a následky odchodu dodavatelů energií z trhu se zástupci ERÚ projednat.

Do vztahů mezi klienty a dodavateli energií veřejný ochránce práv ze zákona zasahovat nemůže, stejně jako nemůže prošetřovat dodavatele energií, protože jde o soukromé subjekty. V jeho působnosti je až kontrola dohledového úřadu, tím je v tomto případě Energetický regulační úřad. Ombudsman proto ERÚ oslovil s žádostí o osobní projednání celé záležitosti. Zajímá ho především, zda úřad i s ohledem na vývoj trhu s energiemi nemohl v rámci svých možností zasáhnout dřív a předejít situaci, která aktuálně zasáhla téměř milion českých domácností.

Zároveň se ombudsman snaží individuálně stěžovatelům poradit a nasměrovat je, jak mohou situaci řešit. Zásadní je, aby co nejdříve přešli od dodavatele poslední instance k novému stálému dodavateli energií. Při uzavření nové smlouvy se měsíční zálohy rozpočítají do delšího období a tím i sníží.

„Dodavatelé preferují online kontakt a to může být pro některé zákazníky komplikované. Proto je důležité, aby se lidé nebáli říci si o pomoc s uzavřením smluv rodině nebo i spotřebitelským organizacím. Líbí se mi přístup některých obcí nebo krajů, které se aktivně snaží svým obyvatelům s uzavíráním nových smluv pomoci,“ uvedl ombudsman Stanislav Křeček.

Možné zastropování výše záloh u dodavatelů poslední instance je podle ombudsmana v tuto chvíli krok správným směrem. Problém ale podle něj řeší jen dočasně. Lidé se totiž mohou dostat do problémů později - s nižšími měsíčními zálohami jim při současných cenách energií hrozí vysoké nedoplatky v konečném vyúčtování.

Ministerstvo práce a sociálních věcí připustilo, že lidé, kteří nebudou schopní nedoplatky z vyúčtování u dodavatelů poslední instance zaplatit, mohou požádat úřad práce o dávku mimořádné okamžité pomoci. To ale podle veřejného ochránce práv nestačí: „Na rozdíl od ministerstva mám za to, že by se měla mimořádná okamžitá pomoc poskytovat po zvážení individuální situace klienta také na úhradu samotných záloh u dodavatelů poslední instance, aby se lidé nedostali do dluhových pastí a exekucí,“ zhodnotil ombudsman a dodal: „Aktuálně navíc dochází k plošnému nárůstu cen u všech dodavatelů energií. Proto lze očekávat, že lidé i po uzavření smlouvy se stálým dodavatelem budou platit vyšší zálohy než dřív. Na to by měla vláda reagovat.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Celní správa: Jel pro autodíly z Polska do Rakouska, kamarádovi vezl neznačené cigarety

22:31 Celní správa: Jel pro autodíly z Polska do Rakouska, kamarádovi vezl neznačené cigarety

Koncem minulého týdne si příslušníci Celního úřadu pro Jihočeský kraj vytipovali ke kontrole dodávko…