Platforma Vize 0: Jak bezpečně po silnicích po vydatnější sněhové nadílce?

06.12.2024 22:03 | Tisková zpráva

Jak se zachovat na silnicích, které ještě nejsou po vydatnější sněhové nadílce ošetřené? Na neošetřené silnici to bude nejnebezpečnější. Čekají na nás sněhové závěje či jazyky a případně i náledí. Velká opatrnost při řízení vozidla je tak namístě.

Platforma Vize 0: Jak bezpečně po silnicích po vydatnější sněhové nadílce?
Foto: VIZE 0
Popisek: Platforma VIZE 0

Někdy se může stát, že na neprotažené silnici je velká vrstva sněhu. Může hrozit riziko, že v takovém úseku uvízneme. Pak budeme dlouhé hodiny čekat na vyproštění, navíc můžeme zkomplikovat práci řidiči pluhu a sypače, který v daném úseku provádí údržbu.

„Ostatně k řidičům těchto vozidel buďme maximálně ohleduplní. Jejich práce je skutečně nelehká, při jízdě musí sledovat řadu jiných věcí než jen ostatní motoristy. Při míjení se s protijedoucím pluhem na užších silnicích se snažme včas zajet ke straně a případně i zastavit vozidlo. Určitě si pořádně rozmysleme i to, zda před námi jedoucí vozidlo provádějící zimní údržbu vůbec předjedeme. Vzápětí bychom totiž mohli tohoto manévru litovat,“ říká Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Jak se připravit na čas strávený v nehybných kolonách, způsobených kalamitní situací?

Nejlépe je se podobné situaci vyhnout. Tedy v extrémním počasí raději ani nevyjíždět. V opačném případě vyrazit na cestu s dostatečnou časovou rezervou, počítat s možnými dopravními komplikacemi. Pravidelně sledovat dopravní zpravodajství, pomoci může i tzv. dynamická navigace (např. Waze), která je na rozdíl od tzv. statické navigace schopna přijímat informace o aktuální situaci na silnicích. Včas zaregistruje, že někde začíná provoz váznout či se dokonce tvoří kolony, a podle toho ihned přizpůsobí nabídku alternativní trasy, po které bychom měli jet bez větších komplikací.

Při jízdě na větší vzdálenost v době, kdy panuje zimní počasí, je dobré s sebou vozit nějaké nápoje a alespoň něco drobného k zakousnutí, rovněž tak nebude od věci mít s sebou i deku – zvláště když s námi cestují děti či senioři.

Určitě je dobré mít v nádrži dostatek paliva. Nevyjíždět nádrž až k rezervě. Při případném dlouhém stání a popojíždění v koloně to nepochybně oceníme. Čas ztracený čekáním v koloně rozhodně nedohánějme riskantní a bezohlednou jízdou. Pokud vidíme, že na smluvené setkání dorazíme se zpožděním, včas druhou stranu informujme. Každý jen trochu rozumný člověk to pochopí.

Na sněhu či náledí je třeba vozidlo ovládat citlivě a jezdit s dostatečnou rezervou

Adekvátně zhoršené přilnavosti plášťů při jízdě po zasněženém či namrzlém povrchu je třeba volit techniku ovládání vozidla. Vše je třeba dělat citlivě. Při rozjezdu raději méně plynu a citlivě s pedálem spojky. Pokud se kola automobilu při rozjezdu do kopce i přesto protáčejí, můžeme zkusit rozjezd na druhý převodový stupeň. U vozidel s pohonem předních kol může nastat situace, že se uprostřed stoupání začnou kola beznadějně protáčet a vozidlo zastaví.

Zachránit situaci může pokus otočit vůz a pokusit se zdolat kopec na zpátečku. Velmi často tato taktika pomůže, řidič však musí být velmi opatrný. Couvání samo o sobě je rizikový úkon, navíc při této jízdě bude váznout chlazení motoru. Takže raději používat v nouzi nejvyšší a jen v úseku, kde je to nezbytně nutné. Šoféři tzv. zadokolek si ve stejné situaci mohou pomoci chvilkovým zatížením zadku vozidla. Třeba posazením spolucestujícího na hranu zavazadlového prostoru. Úkon je to nebezpečný, a navíc v rozporu s pravidly silničního provozu, takže používat opravdu jen v kritické situaci.

Automobil bude i hůře zatáčet. Takže při jízdě do zatáčky je třeba náležitě snížit rychlost jízdy a snažit se ji projet po oblouku s konstantním natočením volantu do příslušného směru. Pokud šofér nezvolí správnou stopu, může být uprostřed zatáčky donucen výrazněji stočit volant do oblouku, což ovšem může mít za následek ztrátu přilnavosti kol k povrchu silnice a následný smyk. U tzv. nedotáčivých vozidel se projeví tak, že automobil má snahu vyjíždět předkem mimo vozovku. V této situaci je nejlepší taktikou vyšlápnout pedál spojky, trochu narovnat kola, přibrzdit a opět zatočit.

Naopak u přetáčivého automobilu bude mít jeho předek snahu se nadměrně stáčet do zatáčky a jeho zadek nás bude chtít „předběhnout“. Vůz se začíná otáčet kolem své osy a jde do hodin. Je třeba povolit pedál plynu, vyšlápnout spojku a volant stočit proti směru smýkajícího se zadku. (Pracovat s volantem je třeba citlivě, neboť v opačném případě hrozí, že se zadek přesmýkne do opačného směru a vůz se stane neovladatelným.) Jakmile se automobil začne srovnávat, vracíme volant zpět do původního natočení. To by mělo být zárukou bezpečného projetí zatáčkou.

„Opatrnost je na místě i při jízdě s kopce. Na kluzkém povrchu se vyplatí udržovat bezpečnou rychlost motorem, brzdu používat uvážlivě a citlivě. Od vpředu jedoucích vozidel zvětšíme odstup,“ upozorňuje Roman Budský.

Jízda po zasněžené dálnici

Řidiči nejednou řeší dilema, jak předjet pomalejší vozidlo v případě, že je mezi jízdními pruhy vrstva sněhu. Určitě je dobré zvážit, zda se lze zhostit uvedeného manévru bezpečně. Pokud ano, je nutno do sněhového pásu najíždět bez plynu a případně i s vyšlápnutou spojkou. Tento úkon si přirozeně vyžádá delší dobu než za neztížených podmínek. Pamatovat je třeba především na vzdálenost a rychlost vozidel jedoucích v pruhu, do kterého se chystáme přejet.

„A na zimních dálnicích je dobré mít na paměti, že kvalita povrchu levého pruhu bývá nejednou výrazně horší než toho pravého. Zahájení předjížděcího manévru je tak třeba pečlivě zvážit,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Jízda ve vánici

Jízda ve vánici je nejen nepříjemná, ale i nebezpečná. Na silnici se rychle vytváří kluzká vrstva čerstvého sněhu. Při větší sněhové nadílce (především na silnicích nižších tříd) hrozí, že nebude dostatečně zřetelné, kde je vozovka a kde naopak krajnice či dokonce příkop. Silné sněžení unavuje zrak řidiče, což je nepříjemné především za tmy, kdy se od nich odráží světlo reflektorů. Navíc klesá dohlednost. To všechno klade zvýšené nároky na výkon motoristů.

Rozhodně je třeba snížit rychlost jízdy, počítat s tím, že silnice klouže a navíc je špatně rozeznatelný nejen vlastní průběh silnice, ale snadno lze přehlédnout i případné překážky v jízdní dráze. Může se jednat nejen o chodce, ale i třeba odstavený porouchaný či havarovaný automobil. Nepříjemné je, že sníh se může usazovat nejen na předních reflektorech, ale také na zadních světlech. Automobil tedy hůře svítí, i řádně osvětlené vozidlo bude snadno přehlédnutelné.

Řidiči rozměrnějších vozidel by měli pamatovat i na to, že poryvy silného větru mohou jejich vůz rozkymácet. Zvládnutí takové situace na kluzkém povrchu může být nad síly i vyježděného šoféra. Při delší jízdě ve vánici je dobré dělat častější přestávky. Během nich si odpočine zrak řidiče a současně je dobré odstranit vrstvu sněhu z oken a světel vozidla. V každém případě je třeba se smířit s tím, že se cesta protáhne. Spěch se může za těchto extrémních povětrnostních podmínek vymstít.

Jízda s řetězy

Sněhové řetězy mohou být poslední záchranou, jak úspěšně zdolat zasněženou silnici. Především při jízdě do hor se tedy vyplatí vzít si je s sebou. Použití řetězů není obecně povinné, ale pokud je řidiči na své vozidlo nasadí, smí jet rychlostí maximálně 50 km/hod. Na dálnicích, silnicích a místních komunikacích je ovšem zakázáno sněhové řetězy používat v úsecích, kde není vozovka dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou.

Povinnost použít sněhové řetězy může být také stanovena dopravní značkou „Sněhové řetězy“. Řidič motorového vozidla o třech a více kolech může pokračovat v jízdě až po nasazení sněhových řetězů na nejméně dvě hnací kola. Příkaz vyplývající z této značky ukončuje svislá dopravní značka „Sněhové řetězy – konec“. Pokud se chystáme do zahraničí, je dobré vědět, že nepoužití sněhových řetězů tam, kde je to nařízeno dopravní značkou, se může dost prodražit.

„Pokud si pořizujeme sněhové řetězy, vyplatí se sáhnout po prověřené značce. Provedení řetězů musí být takové, aby zabezpečily dostatečný záběr hnacích kol, na která jsou nasazeny. Měly by mít dostatečnou životnost a také musí zajistit dostatečný uživatelský komfort při jejich nasazování. Rozhodně se vyplatí vyzkoušet si manipulaci s nimi někde v poklidu v garáži či na parkovišti, před vyjetím do hor,“ apeluje Roman Budský.

Co hrozí řidiči, který nebude mít přezuto na zimní pneumatiky? Co když způsobí nehodu?

Pokud bude při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až 1 500 korun. Podobný postih hrozí v případě, že pneumatika je sice zimní, ale její vzorek je menší než 4 milimetry. Pokud by však byl menší než 1,6 milimetru, je postih výrazně přísnější – na místě bloková pokuta 2500 až 3500 korun, ve správním řízení by to bylo od 4000 do 10 000. V každém případě by řidiči na jeho kontě přistálo 6 trestných bodů.

Je také dobré seznámit se s podmínkami, za kterých máme sjednáno tzv. havarijní pojištění. Pokud bude prokázáno, že škodní událost nastala v přímé souvislosti s použitím nevhodných pneumatik, může dojít ke krácení pojistného plnění. Pokuty za jízdu na nevhodných pneumatikách v zimních podmínkách či bez předepsaných sněhových řetězů mohou v zahraničí dosahovat výše až několika tisíc eur, zvláště když takový řidič způsobí dopravní komplikaci.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Vláda České republiky byl položen dotaz

Peníze

Kam se podēly peníze z DPH? To není naivní dotaz,se zdražováním roste i DPH,lidem se nepřidává,firmy se nedotuji ,musí skončit,nebo utéct,tak kde jsou ty peníze?????

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Už za rok začne modernizace trati do Zlína

22:31 Správa železnic: Už za rok začne modernizace trati do Zlína

Správa železnic pokročila v přípravě modernizace trati z Otrokovic do Vizovic, získala už pravomocné…