Po sto letech začlenil ČEZ do vozového parku užitkový elektromobil s korbou, slouží v jaderné elektrárně Temelín

12.09.2024 8:56 | Tisková zpráva

Jsou přibližně stejné velké, mají podobné použití a stejný pohon. Jen je od sebe dělí jedno století. Řeč je o menších užitkových vozidlech s korbou poháněných elektřinou. Starší z nich energetici využívali už v roce 1923, kdy nákladní elektromobil sloužil k dopravě materiálu při výstavbě vodní elektrárny v pojizerském Spálově, která dodnes v rámci Skupiny ČEZ vyrábí bezemisní elektřinu. Po sto letech se malý užitkový elektromobil do služeb ČEZ vrátil.

Po sto letech začlenil ČEZ do vozového parku užitkový elektromobil s korbou, slouží v jaderné elektrárně Temelín
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

V Jaderné elektrárně Temelín slouží k přepravě menšího zařízení a materiálu. Kabina pro dva lidi a korba o nosnosti až tisíc kilogramů. Tak vypadá elektromobil, který ČEZ nově zařadil do svého vozového parku. Po sto letech jde vůbec o první užitkový automobil s korbou poháněný elektřinou. Využívají ho pracovníci v Jaderné elektrárně Temelín. „Slouží k transportu drobnějšího zařízení do jedné tuny. Jde například menší zařízení, nářadí nebo různé tlakové láhve,“ uvedl Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.

Dosud technici využívali speciální motorový vagón. Ten i nadále zůstane v provozu. Přepravovat bude především velké předměty, jako jsou například kontejnery s čerstvým palivem. „Rozdělení transportů podle velikosti nákladu přinese pružnější plánování a menší zatěžování stávajícího motorového vagónu. Navíc elektromobil se nemusí pohybovat pouze po kolejích a je také méně náročnější na obsluhu,“ doplnil Jan Kruml.

Na jedno dobíjení ujede nový užitkový elektromobil sto kilometrů. Energetici ho mají v plánu provozovat především v areálu elektrárny. Denně ho využjjí hned pro několik transportů. Má i veškerá potřební povolení pro pohyb na sinicích. Mimo areál s jeho pomocí budou přesouvat především materiál mezi čerpací stanicí Hněvkovice a Jadernou elektrárnou Temelín.

Aktuálně má ČEZ ve své vozové flotile okolo 200 elektromobilů. V drtivé většině jde o osobní vozidla. K dispozici mají i několik elektrických dodávek. Do roku 2030 chce ČEZ dosáhnout plné elektrifikace svých osobních vozidel v souladu s technickým vývojem a bez omezení provozu kritické infrastruktury.

Od začátku roku elektrárna Temelín vyrobila 10,6 terawatthodin elektřiny. Společně s Dukovany jde o zdroje, které produkují největší množství čisté elektrické energie a podílí se tak výraznou měrou na bezemisní výrobě Skupiny ČEZ. Ročně se díky jaderným elektrárnám nevypustí do ovzduší přibližně dvě desítky miliónů tun CO2.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SFPI: Projekt Obec ON propojuje obce s odborníky na investiční výstavbu

13:21 SFPI: Projekt Obec ON propojuje obce s odborníky na investiční výstavbu

Státní fond podpory investic (SFPI) vedle poskytování dotačního a úvěrového financování v roce 2024 …