Po sto letech začlenil ČEZ do vozového parku užitkový elektromobil s korbou, slouží v jaderné elektrárně Temelín

12.09.2024 8:56 | Tisková zpráva

Jsou přibližně stejné velké, mají podobné použití a stejný pohon. Jen je od sebe dělí jedno století. Řeč je o menších užitkových vozidlech s korbou poháněných elektřinou. Starší z nich energetici využívali už v roce 1923, kdy nákladní elektromobil sloužil k dopravě materiálu při výstavbě vodní elektrárny v pojizerském Spálově, která dodnes v rámci Skupiny ČEZ vyrábí bezemisní elektřinu. Po sto letech se malý užitkový elektromobil do služeb ČEZ vrátil.

Po sto letech začlenil ČEZ do vozového parku užitkový elektromobil s korbou, slouží v jaderné elektrárně Temelín
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

V Jaderné elektrárně Temelín slouží k přepravě menšího zařízení a materiálu. Kabina pro dva lidi a korba o nosnosti až tisíc kilogramů. Tak vypadá elektromobil, který ČEZ nově zařadil do svého vozového parku. Po sto letech jde vůbec o první užitkový automobil s korbou poháněný elektřinou. Využívají ho pracovníci v Jaderné elektrárně Temelín. „Slouží k transportu drobnějšího zařízení do jedné tuny. Jde například menší zařízení, nářadí nebo různé tlakové láhve,“ uvedl Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.

Dosud technici využívali speciální motorový vagón. Ten i nadále zůstane v provozu. Přepravovat bude především velké předměty, jako jsou například kontejnery s čerstvým palivem. „Rozdělení transportů podle velikosti nákladu přinese pružnější plánování a menší zatěžování stávajícího motorového vagónu. Navíc elektromobil se nemusí pohybovat pouze po kolejích a je také méně náročnější na obsluhu,“ doplnil Jan Kruml.

Na jedno dobíjení ujede nový užitkový elektromobil sto kilometrů. Energetici ho mají v plánu provozovat především v areálu elektrárny. Denně ho využjjí hned pro několik transportů. Má i veškerá potřební povolení pro pohyb na sinicích. Mimo areál s jeho pomocí budou přesouvat především materiál mezi čerpací stanicí Hněvkovice a Jadernou elektrárnou Temelín.

Aktuálně má ČEZ ve své vozové flotile okolo 200 elektromobilů. V drtivé většině jde o osobní vozidla. K dispozici mají i několik elektrických dodávek. Do roku 2030 chce ČEZ dosáhnout plné elektrifikace svých osobních vozidel v souladu s technickým vývojem a bez omezení provozu kritické infrastruktury.

Od začátku roku elektrárna Temelín vyrobila 10,6 terawatthodin elektřiny. Společně s Dukovany jde o zdroje, které produkují největší množství čisté elektrické energie a podílí se tak výraznou měrou na bezemisní výrobě Skupiny ČEZ. Ročně se díky jaderným elektrárnám nevypustí do ovzduší přibližně dvě desítky miliónů tun CO2.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Referendum - upřesnění

Dobrý večer, přečetla jsem si Vaši odpověď na dotaz od jiné uživatelky s názvem "referendum". Dále jsem si prostudovala Vás odkaz na tuto odpověď a zajímá mě bod 1e) v němž se v podstatě píše, že v referendu nebudou mít občané možnost hlasovat o členství v mezinárodních organizacích.. Nebo se pletu...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Spouštíme iniciativu Women4Health

7:31 Hospodářská komora: Spouštíme iniciativu Women4Health

Jejím cílem je nejen osvěta, ale také motivace žen k aktivnímu zapojení do péče o vlastní zdraví, zd…