Počet obětí dopravních nehod ve státech EU28 v roce 2015 meziročně narostl. Poprvé od r. 2001

28.03.2016 14:01 | Zprávy

Celkem loni zemřelo na silnicích EU28 na 26 000 osob, o 300 více než v roce 2014 Počet obětí narostl v 18 státech. České republice v pomyslném evropském žebříčku i nadále patří nelichotivá 21. příčka. V EU28 se ovšem výrazně snížil počet těžce zraněných, a to z 203 500 na 135 000.

Počet obětí dopravních nehod ve státech EU28 v roce 2015 meziročně narostl. Poprvé od r. 2001
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

V roce 2015 zemřelo na silnicích států EU28 celkem 26 000 osob. Poprvé od roku 2001 (kdy statistiky zaznamenaly 55 000 usmrcených) tak došlo k nárůstu. Naplnění ambiciózního cíle, aby v roce 2020 zemřelo při dopravních nehodách maximálně 15 500 lidí, se tak vzdaluje. Na jeden milion obyvatel zemřelo loni 51,5 osoby (v roce 2014 to bylo 51). „Příčin nepříznivého vývoje počtu obětí nehod je více, podepsat se na něm mohl i určitý sociální neklid ve většině států Evropské unie,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nejvyšší podíl usmrcených je zaznamenán u nehod mimo obec (55 %). Ve městech a obcích zemřelo 38 procent všech obětí, na dálnicích zbývajících 7 procent. Mezi usmrcenými tradičně převažují muži, loni byl jejich podíl 76%.

K citelnému zhoršení došlo na Kypru, v Chorvatsku a ve Finsku. Naopak výrazně se situace zlepšila v celém Pobaltí a v Polsku. Švédsko, Nizozemsko a Velká Británie si i nadále udržely pověst států, které se mohou pochlubit jedněmi z nejbezpečnějších silnic na světě.

Kromě usmrcených bylo dalších 135 000 osob těžce zraněno. To je naopak výrazný meziroční pokles o 68 500 osob. „Hlavní příčinu takto výrazné meziroční redukce spatřuji v tom, že státy Evropské unie začínají klasifikovat zraněné při nehodách podle jednotné metodiky. Rozdíl může být obrovský, v některých státech může poklesnout počet těžce zraněných i na pouhou jednu čtvrtinu,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Těžká zranění ovšem i nadále zůstávají doménou chodců, seniorů a cyklistů.

Česká republika si pohoršila

Oproti roku 2014, kdy v České republice zemřelo na jeden milion obyvatel 65 osob, došlo k podstatnému nárůstu, a to na rovných 70 obětí (usmrcení do 30 dnů po nehodě). V rámci EU nám tak i nadále patří nelichotivé 21. místo. Řadíme se po bok Řecka či Polska. „Nicméně Polákům se podařilo počet usmrcených na milion obyvatel výrazně snížit, o rovných sedm osob,“ podotýká Roman Budský. Ke zvýšení počtu obětí přispěl především vyšší počet usmrcených chodců, spolujezdců v osobním automobilu a cyklistů. „Při podrobnějším pohledu na tragické nehody cyklistů si nelze nevšimnout, že významný podíl na celkovém počtu obětí mají osoby ve věku nad 64 let. V letošním roce jim rozhodně budeme věnovat zvýšenou pozornost,“ konstatuje Tomáš Lindner, koordinátor dopravně preventivního projektu Na kole jen s přilbou.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

NEODVOLÁM! NECHCEME TU „CHIRURGY“ Z DOVOZU!

Proč máte slovo chirurgy v uvozovkách? Co tím sloganem vlastně chcete říci? A ještě by mě zajímalo, nic osobního, ale proč, když tento slogan používáte všichni členové, tak policie chce stíhat jen Okamuru? Vím, že je předsedou, ale co.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Od lesáků pro lesáky. VLS staví domy pro své zaměstnance

19:15 Od lesáků pro lesáky. VLS staví domy pro své zaměstnance

Dům jako nový benefit pro zaměstnance Vojenských lesů a statků, s. p. Hned ve čtyřech divizích VLS p…