Jedním z častých způsobů, kdy je senior okraden, je vniknutí pachatele do bytu pod falešnou záminkou např., že chce seniorovi vrátit přeplatek za energie. Vystupuje jako zástupce dodavatele energie, či jiné služby a pro navrácení přeplatku používá bankovku vysoké nominální hodnoty. Senior pak musí ve svém obydlí hledat peníze na rozměnění a tím prakticky navede pachatele k místu, kde má uschovánu hotovost.
Hledání hotovosti na rozměnění podvodník využije a informuje své komplice o místě úschovy peněz. Následně otevře vstupní dveře a odláká pozornost seniora. Do bytu tak může vniknout další osoba, která z vytipované skrýše odcizí veškerou hotovost, a senior o tom ani nemá tušení. Ze zadokumentovaných případu je jasné, že se podvodníci chovají velmi obratně a okradený senior na odcizení peněz může přijít i s velkým časovým rozestupem. V některých případech pak krádež ani nehlásí.
Pro nalezení a zadržení podvodníků je velmi důležité toto jednání vždy policistům oznámit. Informace k podobě pachatelů, jejich oblečení či například způsobu mluvy, případně chůze mohou výrazně pomoci k dopadení a usvědčení pachatelů. U starších osob bývá také problémem horší paměť a vybavování si detailů. Mnohdy se přidává strach z reakce okolí, a proto tyto skutky raději neoznamují. Pro policii je přitom každé takové oznámení důležité a policisté budou věnovat maximální úsilí vyřešení věci.
Tento ukázkový způsob podvodu je pouze jedním z možných, které jsou policií vyšetřovány. Pachatelé spoléhají především na důvěřivost starších lidí a na to, že tito lidé se často cítí osamoceni a jsou rádi za jakýkoliv kontakt, popovídání a vyslechnutí. Podobné podvody se mohou stát v souvislosti s nabízením výměny oken a nutnosti jejich přeměření, provádění měření spotřeby energií, nabídkou dodání kvalitních zámků nebo dveří apod.
Apelujeme proto na všechny seniory „Buďte opatrní a nikoho neznámého do bytu nepouštějte“. Dnes Vám nikdo osobně přeplatek nepřinese, ale zašle ho na účet, či poštovní poukázkou. U podvodů tohoto typu se pachatel snaží dostat do Vašeho obydlí a okrást Vás nebo Vám např. za nevýhodnou cenu prodat nějaký výrobek. Nejste povinni pouštět cizí osoby do svého obydlí. V případě jakékoliv nejistoty se ihned obraťte na tísňovou linku 158 a věc oznamte. Každý policista udělá vše proto, aby Vás ochránil a zabránil případné škodě.
Jak se správně zachovat v podobných situacích?
- Ptejte se, kdo zvoní. Podívejte se kukátkem ve dveřích. Pokud osobu neznáte, neotevírejte.
- Dveře otevírejte přes bezpečnostní řetízek a s dotyčným komunikujte přes tento omezený prostor.
- Pokud nemáte o nabízenou komunikaci zájem, službu odmítněte a zavřete dveře.
- Při odečtech spotřeby energií vyžadujte od soby zaměstnanecký průkaz. Jeho návštěvu za účelem odečtu energií ve Vašem obydlí si můžete ověřit na telefonní zákaznické lince.
- Nebavte se s takovými lidmi více, než je nutné. Odkazujte se například na rodinné příslušníky, že to s nimi vyřeší oni.
- Pokud se v bytovém domě, kde bydlíte, nachází podezřelá osoba, která cokoliv nabízí, neváhejte a volejte na linku 158. Policisté přijedou na místo a prověří účel pohybu osoby po domě.
- Nevěřte vrácení přeplatku za vyúčtování služeb nebo energií osobně a v hotovosti. Žádná společnost nikdy neprovádí vyúčtování formou fyzické donášky přeplatku do domácnosti.
Informace k celé informační kampani jsou k dispzici taktéž na webových stránkách Policie České republiky ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva